ABC kaartenproject: P & Q

juli 19, 2017


Het ABC kaartenproject stond afgelopen maanden even op een laag pitje. Inmiddels is de draad weer opgepakt en kan ik jullie de volgende reeks laten zien: de P van Parfum en de Q van Quasimodo. De letter P mocht ik ontvangen. De daaropvolgende Q maakte het mij lastig. Ik stuur graag originele post, maar welk thema hang je aan de misschien wel moeilijkste letter van het alfabet? Ik heb gedacht aan Quiz of Quote, maar beiden haalden het niet. Uiteindelijk deed ik een beroep op Parijs (vaak de beste inspiratie!) en jawel, de klokkenluider van de Notre Dame kwam tevoorschijn.


Parfum
Ook de post die ik mocht ontvangen kent inspiratie in het Franse land. De P van Parfum, naar het boek van Patrick Süskind. Mijn maatje in dit project vulde de kaart aan met enkele fijne papierwaren én een geurmonster. Het parfum kwam werkelijk door de envelop heen. Optimale beleving van post. Onderop zie je de envelop liggen, ook al zo'n plaatje om te ontvangen.


Inspiratie
In dit project hebben we beiden al vaker gemerkt dat voorgaande post bewust of onbewust dient als inspiratie voor de volgende letter. Hoewel er tussen het ontvangen van de P en het versturen van de Q enkele maanden zitten, hebben beiden toch raakvlakken. Dat merkte ik eigenlijk pas bij het bewerken van de foto's voor deze blog. Beiden zijn gebaseerd op een boek en hebben raakvlakken met Parijs.


Mijn werkwijze
Voor de letter Q maakte ik een kaart met deurtjes, om het zo maar even te beschrijven. Ik begon met een stuk karton, waarop ik een illustratie uit het boek van Victor Hugo plakte. Met de typemachine schreef ik een quote uit het boek op een vel wit papier. Een prachtige tekst en allesomvattend voor het verhaal.


De deurtjes maakte ik door een print van de Notre Dame op een stuk karton te plakken, van dezelfde afmeting als de eerste kaart. Deze heb ik vervolgens in twee gelijke helften gesneden met hulp van een snijmachine. De helften heb ik aan de eerste kaart bevestigd met transparant plakband (zowel aan de voor- als achterkant). Hierdoor buigen de deurtjes soepel mee wanneer je ze met de hand opent.


Kringloopgeluk
Je had 'm ongetwijfeld al gespot op één van bovenstaande foto's: de stempel van Quasimodo, zoals Disney het karakter uitbeeld. Enkele dagen nadat ik de inspiratie voor het thema had gevonden liep ik in een kringloopwinkel tegen deze stempel aan. Toeval of niet, het moest zo zijn. Dit extraatje ging uiteraard mee in de envelop. Om het geheel af te maken wikkelde ik een touwtje om de kaart met daaraan een handgemaakt label, voorzien van een stempel. Een simpele handeling, maar het geeft een bundeltje papier altijd net een beetje extra charme mee. Op naar de volgende reeks, met de letters R & S.

>> Eerdere kaarten uit dit project bekijken? Dat kan via het label ABC kaartenproject.

You Might Also Like

1 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.