DIY: memobord van OSB voor minder dan 7 euro

juni 18, 2017


Een DIY die al een tijd op mijn lijstje stond: een memobord van plaatmateriaal. Een houtsoort met een speels uiterlijk. In interieurs zie je dit materiaal dikwijls terugkomen als hoofdbord van een bed. Je kunt er echter veel meer mee, wat dacht je bijvoorbeeld van dit memobord? In combinatie met je favoriete kaarten en gekleurd washi tape een opvallend item. Nog leuker: deze DIY heeft me slechts € 6,50 gekost.


Mijn werkwijze
Bij de bouwmarkt kocht ik een OSB plaat met een afmeting van 122 bij 61 cm en een dikte van 9 mm. Op een vel papier tekende ik de vorm: een achthoek met zijden van 20 cm. Het memobord krijgt in die vorm een afmeting van 50 bij 50 cm. Een fijn formaat om op te hangen of neer te zetten. Het sjabloon tekende ik vervolgens over op de plaat, om daarna met de zaagmachine de vorm uit te zagen. De finishing touch: de randen glad maken met schuurpapier. 

Variatie in vorm en afmeting
Binnen mum van tijd staat er een prachtig memobord voor je neus. Behalve een achthoek kun je natuurlijk ook kiezen voor een vierkant of cirkelvorm, in een groter of kleiner formaat. Ik gebruik vooralsnog washi tape om kaarten op te hangen, maar je zou ook metalen clips op het hout kunnen schroeven.


Bevestigen aan de muur
Mijn exemplaar kreeg een plekje bovenop mijn bureau. Mocht je het bord willen ophangen aan de muur, ook dat kan. Bijvoorbeeld door een gat te boren in één van de punten en daar een koord door te halen. Maak een knoop in het koord en hang de lus aan een haak in de muur. 

In plaats van een koord  van textiel zou je ook een handgreep van leer aan de plaat kunnen bevestigen. Deze maak je gemakkelijk zelf met een oude riem, een gaatjestang en een bout met een moer. Mocht je ze liever kant en klaar kopen, gebruik dan de zoekterm 'leren plankdragers'.

OSB is geen al te zwaar materiaal. Wil je het bord direct aan de muur bevestigen zonder tussenkomst van textiel of leer, dan zou je aan de achterzijde schilderijhaakjes kunnen schroeven. Op die manier hang je het bord gemakkelijk op aan een spijker of schroef.

>> Kortom: voldoende mogelijkheden om het memobord naar eigen wens vorm te geven.

You Might Also Like

2 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.