Uitgaande post: klein en toch fijn

mei 05, 2017


Weten jullie nog het oproepje naar nieuwe adressen om mee te snailmailen? Mijn mailbox en berichtenbox op Instagram werden overspoeld met reacties. Heel wat meer dan ik had verwacht, zelfs zoveel dat ik het overzicht een beetje verloor. Snailmail wint nog altijd terrein, dat blijkt wel. Ik reageer in fases op jullie aanmeldingen. Heb je mij gemaild en geen reactie ontvangen, maar wil je wel nog steeds graag brieven uitwisselen? Stuur me dan gerust de komende week een reminder.

Zoals ik al beschreef in de oproep wilde ik het snailmailen beperken tot de brief, met als het zo uitkomt enkele goodies. Wat ik wel nog steeds heel leuk vind om te doen, is het versieren van de enveloppen. Daarom in deze blog een overzicht van wat er zoal op de post ging de voorbije weken. Ook leuk om te zien, toch?


Klein cadeautje
Dit okergele pakketje heeft nog wat weg van het snailmailen zoals ik dat altijd deed, een brief met een zelfgetekende kaart en enkele zakjes, gevuld met goodies. Bij het maken van post doe ik nog steeds graag een beroep op de typemachine, wat ben ik dol op die lettertjes! Als extraatje voegde ik wat losse thee toe, verpakt in een op maat geknipt wenskaartzakje en dichtgemaakt met een aangehecht label. Zo kun je zelfs van iets simpels een klein cadeautje maken. De doorschijnende zakjes vouwde ik zelf, daar volgt in de loop van volgende week een DIY over. Pergamijnpapier is vaak wat aan de prijs, ik vond een goedkoper alternatief.


Wenskaartzakje en washi tape
Deze kaart van Muchable.nl zagen jullie al voorbijkomen in de blog over de Dutch Postcard Swap. Ik maakte er direct post mee. Bij dit soort prenten zijn transparante wenskaartzakjes ideaal, zo blijf je de kaart zien. De randen omvouwde ik met een stukje washi tape, zo krijg je een soort kadertje.


Papier en postzegel combineren
De basis voor mijn enveloppen vind ik nog altijd in Flow Magazine. Ik vouw ze zelf met behulp van een houten enveloppenmal, welke precies op een pagina past. De postzegels van Janneke Brinkman passen perfect bij botanische prenten. Het combineren blijft toch een leuke uitdaging, wanneer zelfs de afbeelding van de postzegels past bij het thema van de post. Ik had er de voorbije weken een handje van om toepasselijke quotes toe te voegen op de enveloppen. Een stukje kraft papier in de typemachine, op de envelop gecombineerd met een strookje gekleurd washi tape. Ik ben er gek op, dat is wel te zien hè?


Minimaliseren
Deze post valt meer in de nieuwe stijl van snailmail versturen, de brief als middelpunt. Ik verpakte het papier in een doorschijnend zakje, voorzien van een stuk goudkleurig touw en een label. De stempel is afkomstig van Action. Je kunt daar dikwijls stempels vinden van heel redelijke kwaliteit, voor uiteraard een kleine prijs.


Nog even over die zegels
Ook deze envelop vouwde ik van een pagina uit Flow Magazine en werd voorzien van een postzegel uit de serie van Janneke Brinkman voor het Ouderenfonds. Deze zegels werden per seizoen uitgegeven in 2016 en zijn helaas niet meer verkrijgbaar via de reguliere postkantoren. Wel zijn de zegels in het thema herfst vooralsnog te bestellen via de webshop van Post NL.


De sluitstickers maakte ik deze keer zelf met behulp van een pons én uiteraard de typemachine. Kraft papier kun je o.a. verkrijgen bij Wibra, een verpakking van 10 pagina's in A4 formaat kost daar 1 euro. Ik rolde zo'n vel in de typemachine en voorzag deze van tekst. De pons die ik gebruik heeft een doorsnede van 2 inch (5,08 cm). Om er een sticker van te maken voorzie ik het papier aan de achterzijde van een beetje lijm.

Tweedehands papier
Tot zover mijn tips aan de hand van de post die ik de afgelopen weken verstuurde. Hergebruik is voor mij nog altijd een belangrijke factor bij het maken van snailmail. Kijk bijvoorbeeld eens naar tijdschriften of oude boeken in de kringloopwinkel. Daar zitten vast en zeker bruikbare prenten bij. Fijn weekend!

You Might Also Like

2 reacties

  1. Inderdaad, ik vind het heel leuk om te zien! Zo mooi, enveloppen vol aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er superleuk uit! Als ik weer wat meer tijd heb, misschien van de zomer, ga ik denk ik eens kijken of ik met iemand kan snailmailen om eens uit te proberen hoe het is :)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.