Low budget alternatief voor zakjes van pergamijnpapier

mei 09, 2017


Pergamijn is een glad en doorschijnend papier. Bij het maken van snailmail vaak gebruikt om kaartjes of goodies in te verpakken. Zelf gebruik ik het papier graag om er losse thee in te versturen, of enkele bloemzaadjes. Het papier heeft een luxe uitstraling en is op creatief vlak extra leuk omdat je er enigszins doorheen kunt kijken, daar kun je leuke dingen mee doen. Pergamijn is echter ook een dure papiersoort. Onlangs vond ik een goedkoper alternatief. In deze blog deel ik graag mijn tips met jullie.


Om zelf zakjes of enveloppen te vouwen maak ik gebruik van een mal. Op de foto zie je een exemplaar van hout, voor kleine zakjes, en één van plastic, voor kleine enveloppen. Het exemplaar van plastic is verkrijgbaar bij HEMA als onderdeel van een set van vier mallen.

Alternatief
De low budget variant van pergamijnpapier vond ik in een rol patroonpapier. Ben je in het bezit van een naaimachine, dan ken je deze papiersoort hoe dan ook. Het gaat om ongebleekt papier, met een gladde en een matte zijde. Ook dit papier is licht doorschijnend, wat het een ideaal alternatief maakt. Om je een idee te geven van de prijs, een rol patroonpapier van 10 meter en 50 cm breed kost € 2,50 bij HEMA.


Het grootste verschil met het originele papier is het gewicht. Zakjes van pergamijn worden over het algemeen gemaakt van 50 grams papier, een mooie kwaliteit. Patroonpapier is vele malen dunner. Voor gebruik in snailmail vind ik dat juist positief. Een gemiddelde envelop met een brief zit al gauw aan de eerste tariefgrens van 20 gram. Papier met een minimaal gewicht, daar hebben we juist profijt van. 


Vergelijking in beeld
Om jullie een goed beeld te geven heb ik ter vergelijking een zakje van pergamijnpapier naast een eigen gevouwen zakje van patroonpapier gelegd. Op onderstaande foto zie je de verschillen. Het zakje op rechts is een kant en klaar zakje van pergamijnpapier. Dit materiaal is iets gladder en transparanter dan het zakje op links. Zelf vind ik dit voor snailmail geen bezwaar, zeker wanneer je de prijs en het gewicht meerekent.


Het effect van het papier blijft gelijk en dat maakt patroonpapier voor mij een blijvertje. Mocht deze tip nieuw voor je zijn, neem gerust eens de proef op de som. Hopelijk werkt het gebruik van dit papier voor jou net zo goed als voor mij. Behalve bij HEMA koop je dit papier bij fourniturenzaken en hobbywinkels als Pipoos.

You Might Also Like

6 reacties

  1. Ik geloof dat ik patroonpapier bij mijn moeder ga "stelen", hihi. Wat een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wit bakpapier is ook een optie. Is alleen wel wat lastiger plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bakpapier heb ik inderdaad geprobeerd na een eerdere tip, maar het papier plakt zó moeilijk dat het voor mij geen optie is. Zeker bij het versturen van thee en bloemzaadjes, dan moet het papier perfect sluiten.

      Verwijderen
  3. Dat is een goed idee, dank je wel. En mooi!
    Mijn ervaring met bakpapier is dat het snel scheurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi, Ik kan de mal voor de envelop niet vinden bij Hema online. Weet jij heel misschien hoe het om de verpakking omschreven staat?
    Super leuk idee verder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De enveloppenmallen zijn helaas niet meer te koop bij Hema. Je vindt ze soms nog wel terug in een grabbelbak van de Hemarkt. Daar heb ik de mijne een maand geleden nog kunnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.