Kringloopgeluk: botanische plaatjes om uit te knippen

mei 18, 2017


Vorig weekend bezocht ik een kringloopwinkel in een dorp hier in de omgeving. Vaak zijn dat de ware pareltjes, vriendelijk geprijsd en vol vintage gelukjes. Bij welke kringloop ook, ik duik altijd even de boekenafdeling op. De kast met boeken over tuinieren krijgt de meeste aandacht, op zoek naar oude exemplaren met handgetekende illustraties. Prachtige platen om te gebruiken voor snailmail.


Knippen of niet?
In boeken knippen vind ik echter best lastig. Zeker de echt vintage exemplaren laat ik liever heel, daar blader ik zo nu en dan doorheen. Genieten van de mooie platen, me laten inspireren voor creatief werk. In de kringloopwinkel in het dorp viel mijn oog op dit kleine boekje. Een verkleurde kaft, maar een interessante term in de titel: 'zakboekformaat'. Veel van dit soort boekjes bevatten de oh zo mooie handgetekende prenten, tip voor wanneer je zelf op zoek gaat. 


Ik pakte het boekje van de plank, sloeg het open en jawel... prachtige plaatjes in heldere kleuren én in een handig formaat. De plaatjes zijn hooguit 6 centimeter hoog, perfect om op een envelop te plakken. Durf ik in dit boekje dan wel te knippen? Vaak geeft het jaartal voor mij de doorslag. Dit boekje is uitgegeven in 1985 en heeft geen heel bijzondere omslag. Ik geloof dat mijn verzamelhart het wel aan kan om de ruim 200 plaatjes om te zetten tot fijne poststukken.

Enkele tips bij het zoeken
- Let allereerst op de titel, met een klassiek lettertype zit je vaak goed.
- De boekjes zijn dikwijls niet veel groter dan een ansichtkaart.
- Is de plaat op de voorkant een illustratie? Bingo!
- Bevat de titel de beschrijving 'in kleur'? Ook dan heb je waarschijnlijk prijs.
- Kijk ook eens bij de boeken over dieren, hier vind je vergelijkbare prenten.
- Sla ook de hoek met spelletjes niet over, allicht vind je er een bloemenkwartet. 

Het kwartet op bovenstaande foto kreeg ik van mijn moeder. Een ware zolderschat, het is namelijk het kwartet waar zij mee speelde in haar jeugd. Papier om te koesteren!

You Might Also Like

3 reacties

  1. Dat vind ik ook zo leuk aan een kringloopvondst. Het lijkt alsof je een schat op oma's zolder hebt gevonden, iets wat speciaal op jou gewacht heeft om te ontdekken. Mooie plaatjes, veel knipplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie vondst! En dat kwartetdoosje, ook helemaal geweldig en bijzonder. Ik vond zelf pasgeleden een boek met tekeningen van allerlei cactussen. Ik heb de schaar er nog niet in durven zetten, maar dat gaat zeker nog komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kwartet van je moeder is een uniek exemplaar! Heerlijk, al die oude boeken, met fijn papier en prachtige afbeeldingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.