Kringloopgeluk: Oude Flow's en een DIY tip voor labels

maart 09, 2017


Bij de kringloop vond ik vorige maand drie oude Flow's, uit 2010 en 2012. Dat op zich is al een unicum, want Flow Magazine kom ik zelden tegen bij de kringloopwinkels in deze regio. Op één dag drie oude exemplaren vinden, die nagenoeg compleet zijn. Dat noem ik kringloopgeluk.

Het leukste extraatje trof ik aan in het derde exemplaar: een boekje dat je kunt zien als de voorloper van het Flow Book for Paper Lovers. Vol mooie papiertjes en voorgedrukte labels. In deze blog een kijkje in dit boekje én een handige tip tegen het uitscheuren van perforaties in papier.


Geluk van zeven jaar oud
Het boekje komt uit Flow nummer 5 van 2010. Wonderbaarlijk dat dit moois onaangeroerd is gebleven en zeven jaar later opduikt in een kringloopwinkel. Het papierschrift is zo groot als een A5 en bevat 14 dubbelzijde pagina's met fijne designs, veelal in pastel en vol bloemen en vogeltjes.


Maar ook bovenstaande vintage print. Heerlijk papier om snailmail mee te maken in een retro thema.


Oplossing tegen scheuren
De voorgedrukte labels lopen in een punt. Knip je deze uit en perforeer je de punt, dan is er kans op uitscheuren. Er blijft immers weinig papier over om de perforatie heen. Bij Wibra vond ik daar de oplossing voor: verstevigingsstickers. Dit zijn transparante stickers in de vorm van een donut.


Door aan beide zijden van een label een sticker te plakken verstevig je het papier dusdanig, dat de kans op uitscheuren minimaal is. Simpel, doeltreffend en niet duur. Een pakje van 160 stickers kost 49 cent.


Uiteraard kun je deze truc toepassen bij diverse soorten perforaties die je maakt in papier. Of dat nu bij een zelfgemaakt label is, of een boekje van papier. Zeker bij labels die je zelf uit papier knipt, geven de stickers de labels een luxere uitstraling. Fijn, want zo hebben de stickers twee functies.

Postmaatje
Het papier gaan jullie binnenkort vast en zeker terugzien in een verse snailmail. Naar aanleiding van mijn oproep naar nieuwe postmaatjes stroomde mijn mailbox vol. Dat er zoveel animo voor zou zijn, dat had ik niet verwacht. Mocht je mij gemaild hebben, ik hoop dit weekend iedereen te voorzien van antwoord.

>> Welke vondst vormt jouw meest recente kringloopgeluk?

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wat een enorme vondst! En een fijne tip van de stickers, want het is altijd een flinke uitdaging (vooral als je zelf gaatjes zit te maken in papier ;))

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.