Pilea update: Wat doet weinig aandacht voor een plant?

januari 26, 2017


Een Pilea met een winterdip. Wat doe je daarmee? De verzorging uitbreiden, zou mijn eerste antwoord zijn. Blijkt dat dus hartstikke fout! In de laatste update van afgelopen december schreef ik dat het niet zo lekker ging met de planten. Het najaar waren ze prima doorgekomen, maar plots zaten er onverklaarbare gaten in de bladeren. Het blad van beide planten kleurde steeds lichter, er ontstonden bruine stippen. Groot alarm!

Gebrek aan licht?
Mijn Pilea's stonden van de zomer tot medio december op een plank in het midden van de woonkamer. Precies tussen twee ramen in. Heel lang was dat een perfecte plek, er groeiden zelfs twee baby's bij de grootste plant. Omdat de bladeren plots veranderden besloot ik de planten in de vensterbank te zetten. Tja, het is winter. Dus het zal wel een gebrek aan licht zijn? Toen dat niet hielp besloot ik Google te raadplegen. Het advies? Zet de planten in een donkere hoek en laat ze maar een tijdje. Eerlijk, ik twijfelde nogal.


Voor een plant moet je zorgen, niet? Voldoende water, voldoende licht, een voedzame bodem. Toch besloot ik het advies op te volgen. De overige opties had ik immers al geprobeerd, zonder succes. De planten verhuisden naar de bovenverdieping. Waar ze een plaatsje kregen hoog bovenop de kledingkast. Stel je een inloopkast voor, een kleine ruimte met slechts één raam. Dat kan nooit veel goeds doen voor een plant, dacht ik toen. 

Het is geen cactus
In de tussentijd ben ik de plant overigens wel water blijven geven. Een Pilea is immers geen cactus. Verder heb ik er weinig naar omgekeken, tot gisteren. Ik vond het de hoogste tijd voor een nieuwe update en was zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de huidige staat van de planten. Is dit echt de oplossing?


En warempel, de planten zien er werkelijk beter uit. Beide Pilea's hebben zichzelf als het ware weten te vernieuwen. Dat er een aantal bladeren waren gevallen, dat was me wel opgevallen in de voorbije weken. Die heb ik netjes opgeruimd. Maar dat de plant zichzelf zo goed zou herstellen? Nee, dat had ik niet verwacht.

Zoals je op bovenstaande foto ziet heeft de grootste plant (inmiddels ruim acht maanden oud) nog wel een aantal bruine blaadjes, maar de kleur en dikte van de bladeren is vele malen beter. Ook de twee baby's staan fier overeind. Ze zijn deze periode niet veel gegroeid, maar ook niet afgestorven.

Nieuwe pot
Voor de oplettende volger, de grootste Pilea heeft inderdaad een nieuwe pot. Het gaat alleen om de buitenpot, de plastic binnenpot is gelijkgebleven. Deze leuke plantenpot met schotel komt uit de nieuwste collectie van IKEA en kon ik niet laten staan bij mijn laatste bezoek. Het is de HJORTRON bloempot.


De jongste plant doet het vooralsnog het beste. De bladeren zijn stuk voor stuk puntgaaf. De gaten zijn verdwenen, evenals de bruine stipjes. Geen kreukels meer, maar een jonge Pilea zoals ie hoort te zijn.

Negeer die plant!
Voorlopig blijven de planten bovenop de kast staan. Hoewel de dagen langer worden, is de winter nog niet op zijn retour. Ik vind het risico te groot om ze nu van plek te veranderen. Voor de foto's heb ik ze even van hun plek gehaald, maar daarna zijn ze gauw teruggezet. Hopelijk zet het herstel door en mogen we in de loop van het jaar meer baby's begroeten. Deze tip werkt dus echt: zet je Pilea's een tijdje weg, voorzie ze eenmaal per week van water en laat het daarbij. Mooi toch, hoe een plant zichzelf weet te vernieuwen.

>> Herkenbare fase? Laat het gerust weten wanneer je aanvullende tips hebt.

You Might Also Like

3 reacties

  1. Een geruststellend bericht! Onze Pilea kreeg ook lelijke bladeren (de grootste) en ze vielen af. Nu lijkt het verder goed te gaan.
    De Rhipsalis cassutha (koraalcactus) is in volle bloei, waar ik maar mee wil zeggen dat planten er nogal verschillende ideeën op nahouden in de winter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zou dat ellendig zijn geweest als ze niet waren opgeknapt! Ik heb 2 peuterpilea's die het nog heel goed doen in de vensterbank, maar mocht het niet meer zo zijn, dan weet ik nu wat te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede tip zeg!
    Mijn plant krijg ook mindere bladeren en sommigen hebben bruine scheurtjes/gaten erin.
    Misschien zet ik hem ook eens een paar maand op de kast.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.