Hoe maak je een ringband agenda persoonlijker?

januari 19, 2017


Waar moet een agenda aan voldoen? Dat is heel persoonlijk. Voor mij moet een agenda absoluut gemaakt zijn van papier. Ik heb het geprobeerd hoor, digitale versies. Maar niets werkt voor mij zo prettig als plannen met pen en papier. Toen ik net afgestudeerd was kocht ik mezelf een agenda die een tijdje mee zou kunnen, een leren ringband. Tweedehands welteverstaan. Want hoe mooi ze ook zijn, een leren agendaomslag is enorm aan de prijs. Via Marktplaats kocht ik een agenda van Tommy Hilfiger, zo goed als nieuw. Ik ben er nog steeds heel gek mee. Het vinden van fijne inhoud vind ik lastiger. Hoe maak je een agenda als deze meer eigen?


Zelf maken of toch kopen?
Uiteraard kun je aan de slag met papier, schaar en perforator. Er bestaan online zat printables voor agenda's als deze. Ook Etsy staat er vol mee. Ik nam een iets makkelijkere weg. De agendavulling kocht ik bij HEMA. Nu is het bij een ringband altijd wat lastig om de juiste inhoud te vinden. Dit heeft te maken met het formaat. Er bestaan enorm veel soorten agenda's en ieder merk heeft ook weer een eigen maatvoering. HEMA verkoopt doorgaans vulling voor twee maten en godzijdank past het kleinste formaat perfect in mijn omslag.

Fijn, want de vulling van grote merken is vaak gericht op de zakelijke markt. Voor een liefhebber van papier en mooie designs kan dat een hele zoektocht zijn. Is een jaaragenda dan makkelijker? Het aanbod is sowieso vele malen groter. Toch vind ik duurzaamheid ook een belangrijke factor, vandaar de keuze voor een leren omslag.


Combineren
Begin januari werd het tijd voor een nieuwe vulling. Verleden jaar koos ik voor een mix van twee pakjes van HEMA, een grijze basic versie en een combi van neon oranje met zwart en wit. Uit die laatste gebruikte ik uitsluitend de zwart-wit designs, aangevuld met het basic pakket. Soms moet je creatief zijn. Afgelopen week was ik opnieuw bij HEMA en kwam ik in de sale een verpakking plastic hoesjes tegen, geschikt voor het formaat van mijn agenda. Leuk, want dat geeft me de mogelijkheid een voorblad te gebruiken. HEMA heeft momenteel een gigantische uitverkoop wat stationery betreft, zeker een aanrader om een kijkje te nemen.

Mooi merk
De kaartjes die ik momenteel gebruik als voorblad zijn afkomstig van Studio Draak. Het zijn cadeaukaartjes, maar dit formaat past dus perfect in een kleine agenda als de mijne. In de webshop staan meer leuke designs, dus afwisseling is er voorlopig voldoende. Studio Draak verkoopt diverse soorten kaarten, naar eigen ontwerp. Het aanbod is heel divers: illustraties gericht op kinderen, kaarten geïnspireerd op de Ibiza stijl, dromenvangers met een waterverf look, botanische tekeningen. Maar dus ook strak grafisch ontwerp, zoals op bovenstaande kaartjes. Ook ontwerpen ze geboortekaartjes. Een mooi merk om te ontdekken.


Puzzelstukjes
Ik besef dat mijn agenda nog steeds vrij basic en strak is. Ik merk ook echt dat een agenda als deze iets is waar je in moet groeien. Klinkt gek, hè? Beetje bij beetje ontdek ik nieuwe mogelijkheden en merken die iets te bieden hebben voor specifiek dit formaat. Vooral het formaat, dat maakt het lastig. Niet alle ontwerpen zijn geschikt en dat maakt het toch een soort puzzel. Zoals ik nu meerdere pakketjes vulling van HEMA combineer. Zodra je de basis hebt kun je je prima vermaken met creatieve aanvullingen in de vorm van washi tape, stempels of stickers. Een agenda als deze is dan meer en meer een soort doe-boekje.

Tip voor de starter
Wil je aan de gang met een ringband agenda, dan raad ik je aan vooraf goed te kijken naar het formaat dat je kiest. Wat is er op de markt aan inhoud en welke onderdelen wil je zelf maken? Je kunt de inhoud van een ringband volledig customizen en die creatieve vrijheid vind ik persoonlijk erg leuk.


Mocht je je afvragen waarom mijn agenda zo leeg is, ik heb de foto's voor deze blog gemaakt voordat ik de bladen voor deze week in gebruik nam. Stukje privacy van de blogger ;-).

Papierklem en washi tape
De koperkleurige papierklem kocht ik online bij Studio Sproeten en kost 25 cent. De klem is ook verkrijgbaar in de kleuren zwart en goud. Het rolletje washi tape is afkomstig uit een set van drie en te koop bij Action, voor 79 cent per set. Een rolletje bevat 3 meter tape. Ook hier zijn meerdere kleuren van verkrijgbaar.

>> Vertel eens, wat doe jij om de inhoud van je papieren agenda persoonlijker te maken?

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ik heb ook altijd een agenda van papier en geen digitale. Veel gezelliger en praktischer! Voor mij dan. Ik vind het ook een fijn moment om het nieuwe jaar te starten met een nieuwe lege agenda! Je leren agenda is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Jij hebt mij vorig jaar op een idee gebracht en ik vond 'm weer terug hoor. Mijn ringband met vulling uit 1994. Er komt binnenkort een blogbericht.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.