DIY: Slinger van metallic papier

januari 08, 2017


Na een week vakantie start ik vandaag het blogjaar 2017 met een DIY voor papieren slingers. Gemaakt van metallic papier passen ze misschien beter bij de feestdagen, maar vrees niet: deze DIY kun je op vele manieren vormgeven en is daardoor het hele jaar bruikbaar. Het is maar net welk papier je gebruikt. In deze blog leg ik je de techniek uit voor het maken van een papieren slinger met behulp van een naaimachine.


Gereedschap
Vrees niet voor de machine, die kan papier absoluut aan. Hoe begin je met een slinger? De cirkels stans ik uit met behulp van een pons. Hebben we het over mijn favoriete basisgereedschap voor snailmail, dan is dit er absoluut één van. De pons die ik gebruik heeft een diameter van 5 centimeter. Dit gereedschap vind je in vrijwel iedere hobbyzaak. Een pons van dit formaat kost gemiddeld 15 euro. 

Metallic papier
Het goudkleurig papier vond ik bij Wibra en is direct dé budget tip van het moment. Een pakket van 12 verschillende kleuren metallic karton (A4 formaat / 250 gram) kost daar slechts 1 euro. Zeer de moeite waard, want het is prachtig materiaal om mee te knutselen.


Dubbelzijdig
Ik koos voor een slinger van acht cirkels. Afhankelijk van de ruimte die je tussen de cirkels laat kom je dan uit op een slinger met een lengte van circa één meter. Het metallic papier is niet dubbelzijdig. Ga je voor kwaliteit dan plak je twee cirkels aaneen, zodat als de slinger draait je aan beide zijden dezelfde kleur ziet. 

Variatie
Zoals ik al vertelde kun je deze slinger op vele manieren maken, het is maar net welk papier je gebruikt. Zo heb je in een handomdraai feestversiering in welk thema ook. Een andere tip is het wisselen van de vorm. In plaats van een cirkel kun je bijvoorbeeld ook een hartvorm gebruiken.


Naaimachine
Om de cirkels tot een slinger om te toveren leg je ze precies in het midden onder de naaimachine. Laat de machine het werk doen en laat steeds enkele centimeters tussen de cirkels. Dit doe je door met de hand het draad verder naar achteren te trekken. Vind je het lastig om steeds tot dezelfde lengte te komen, dan kun je als graadmeter een stukje washi tape aanbrengen op de machine. Zo weet je precies tot waar je het draad moet trekken tot je de volgende cirkel onder de machine kunt leggen.


Aan beide uiteindes laat je uiteraard lengte over, zodat je de slinger straks gemakkelijk kunt ophangen. Voordat je de machine start haal je dus al een stuk draad naar achteren. Op zich logisch, maar voor de beginnende naai(st)er wil ik het toch genoemd hebben. Een slinger als deze naai je in nog geen vijf minuten in elkaar. Het leukste van deze versiering vind ik de duurzaamheid. Deze slingers kun je blijven gebruiken. 

Materiaal
Met creatief denkwerk kun je tot heel originele feestversiering komen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van (zwart-wit) foto's, krantenpapier of meerdere lagen vloeipapier.


Bij mij thuis
Tijdens de feestdagen hing ik twee slingers, gemaakt met papier uit het pakket van Wibra, rond de kerstboom. Geen echte boom, maar een poster die ik kocht bij Design Jungle. Een ware blikvanger in de werkkamer. De overige kerstspullen heb ik de afgelopen week opgeruimd, maar deze plaat mag nog even blijven.


Kwaliteit
Om jullie te laten zien hoe goed de kwaliteit van het papierpakket is, tot slot een detailfoto van de slinger die ik maakte. Zo zie je ook duidelijk het effect van het gebruik van de naaimachine in combinatie met papier. Ik houd enorm van deze combi van materiaal en techniek. Een DIY om te onthouden!

You Might Also Like

3 reacties

  1. Gelukkig nieuwjaar! En wat een leuk idee weer, en eigenlijk zo eenvoudig (maar kom er maar weer op!).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!
    Staat ook nog altijd op m'n to do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook zo'n grote pons en de mogelijkheden voor slingers in allerlei smaken zijn schier oneindig. En je doet er een ander altijd een plezier mee, want de associatie met een slinger is een positieve.
    Jouw versies vind ik mooi en ze staan prachtig in je huis.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.