ABC kaartenproject: N & O

januari 12, 2017


Het ABC kaartenproject, ik kan het iedereen aanraden. Wat is dit leuk om te doen! Om en om sturen we elkaar een letter van het alfabet. De letter dient als beginletter voor een zelf te bedenken themakaart. In augustus 2015 begon het project met de A van Antwerpen en de B van Borduren. Inmiddels zijn we een klein anderhalf jaar verder en aanbeland bij de letters N & O. In deze blog een update van dit mooie project.


Nostalgisch geluk
Dit kan niet missen, hè? Een envelop vol nostalgie, genieten! Vaste volgers weten hoe dol ik ben op vintage gelukjes. Mijn partner in dit project (@vruijke op Instagram) zette al haar nostalgische schatten op een foto, om er vervolgens een kaart van te maken. Een intiem gebeuren, want bij de kaart zat per object een prachtige uitleg over de persoonlijke betekenis. Eerste schoentjes, bijzondere cadeautjes van familieleden. Ik vond het een enorme eer dat ik mee mocht kijken in deze familieschat. 

Kracht van echte post
Dat maakt dit project voor mij ook zo bijzonder. Zeker omdat we al bijna anderhalf jaar bezig zijn leren we elkaar steeds iets beter kennen en dat levert bijzondere momenten op. Ik ben dit project namelijk gestart naar aanleiding van een oproepje op mijn blog. De persoon met wie ik kaartjes uitwissel heb ik nooit in het echt ontmoet. Ook dat is een kracht van snailmail, contacten opdoen met mensen die je anders misschien wel zo voorbij zou zijn gelopen. Omdat ze in een andere levensfase zitten dan jij, of omdat ze in een heel ander deel van het land wonen. Ik vind dat heel waardevol, naast het plezier dat we hebben in het creatieve proces.


De letter O symboliseerde ik aan de hand van vier Polaroid foto's. Geen echte foto's, maar kaartjes gemaakt van stevig wit papier en platen uit Flow Magazine. Ik koos voor het thema Offline, passend bij de goede voornemens die velen hebben. Het voornemen om minder online te zijn, bewuster met de tijd om te springen.

Hoe maak je Polaroid foto's van papier?
Het witte vlak van een originele Polaroid foto heeft een afmeting van 8,8 x 10,7 cm. De foto is vierkant en meet 7,9 x 7,9 cm. Uit stevig wit papier heb ik eerst enkele kaartjes gehaald. Vervolgens heb ik in Flow gezocht naar toepasselijke plaatjes en deze met een snijmachine op maat gesneden. De vierkante plaat plak je met lijm of dubbelzijdig tape op het bovenste deel van de kaart. De juiste positie heb je zodra de witte randen op rechts, links en aan de bovenzijde van de plaat ongeveer gelijk zijn.


Het pakketje foto's knoopte ik met metallic bakers twine aan elkaar, met daarbij enkele papieren labels. Het kaartje met tekst komt uit een eerdere jaarkalender van Flow. Een mooie wetenschap!

>> Eerdere kaarten uit dit project bekijken? Dat kan via het label ABC kaartenproject.

You Might Also Like

6 reacties

  1. Wat weet je toch steeds een mooie en liefdevolle blog over ons ABCkaartenproject te maken ;-* dankbaar dat je dit met mij wilt doen en we er samen zoveel plezier aan beleven ;-) leefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve woorden. We gaan gezellig verder dit jaar. Ik ben benieuwd hoe ver we komen :-)

      Verwijderen
  2. Wat een super leuk idee! Dit ga ik onthouden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prettig houvast met de letters en enorm inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut, Ageeth. Een aanrader voor iedere postliefhebber!

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.