Pilea update: Rupsje Nooitgenoeg

december 11, 2016


Of het een beestje was? Ik heb geen idee. Feit is dat beide Pilea planten zijn voorzien van een gat in het blad. Ik weet het even niet zo goed met ze. De grootste is inmiddels ruim 7 maanden bij ons, de kleinere ontving ik in een swap deze zomer: een maand of vier geleden. Ze deden het zo goed beiden: donkere bladeren, een mooie groei en vorige maand spotte ik zelfs twee baby's. En nu? Het lijkt wel sla!


Hoe zit dat? 
Pilea's kleuren gewoonlijk lichter wanneer ze meer licht krijgen, logisch. Toch heeft mijn duo vrijwel de gehele maand op hetzelfde plekje gestaan als de voorbije twee maanden. Buiten is het juist eerder donker, er zijn dagen bij dat de zon zich niet eens laat zien. Ik heb werkelijk geen idee waar het misgaat. Vergelijk je de baby op de foto hierboven met de baby die ik vorige maand toonde, dan zul je zien dat de groei minimaal is.


Overschot aan liefde
Op Instagram ging ik op zoek naar planten met vergelijkbare symptomen. Ik stuitte op een treffende comment: "Plants are proof that you can indeed love something too much." De persoon in kwestie adviseerde de plant minder water te geven, een tijdje met rust te laten. Dat ga ik de komende maand dus maar doen.

>> Is deze fase voor jou een herkenbare? Ik ontvang graag tips!

Blogs over het eerste half jaar
Jawel, ik blog al ruim een half jaar over de groei van mijn Pilea Peperomioides. Wil je een bepaalde blog teruglezen? Dit zijn alle tot nu toe verschenen blogs:

You Might Also Like

2 reacties

  1. Dit is niet de beste tijd voor kamerplanten, minder licht, een ander klimaat in huis. En ze hebben volgens mij ook een soort ruststand (minder warmte, minder water) om in de lente verkwikt weer te gaan groeien. Zoek (nog) maar eens op internet. Ik bekijk mijn eerste, grote Pilea ook met argusogen, maar we hebben altijd de nieuwe aanwas nog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ageeth, daar ga ik zeker eens op verder zoeken. Hopelijk helpt het voorjaar de planten straks weer opbloeien.

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.