Pilea update: Na 6 maanden is er een baby op komst!

november 01, 2016


Vroeg ik me in de update van vorige maand nog af wanneer de eerste baby zich zou laten zien, niet lang daarna kon er ineens een groen topje in de aarde gespot worden. Hallo baby! Mijn grootste Pilea Peperomioides is inmiddels zes maanden oud en vanaf nu officieel een volwassen plant te noemen. In deze update meer over het spotten van baby's en een update van de groei van plant nummer twee.

Eerst even inlezen? De vorige update vind je hier: In 5 maanden van baby naar volwassen plant?


Het is een baby!
In de laatste blog vertelde ik al dat de stekjes die je straks kunt gaan oogsten niet direct aan de plant groeien, maar in het zand ernaast. De foto hierboven laat dat goed zien. Met een beetje geluk en veel liefde groeit het kleine sprietje groen over een poosje uit tot een sterke Pilea plant, de derde in huis. Ook nummer vier is al gespot, aan de andere kant in de pot piept een heel klein stukje groen omhoog. 

Je ziet in de aarde dat de plant een aantal blaadjes heeft laten vallen. Ik ontvang hier regelmatig vragen over. Het vallen van bladeren is niet erg. De plant ruimt dit zelf op en geeft hiermee ruimte en voeding aan andere blaadjes. Geen nood, tenzij je hele plant bruin is gekleurd. Dan gaat er iets mis in de combi water en licht.


Een flinke plens
Moet je iets bijzonders doen om baby's te laten groeien? Nee, een goede verzorging van de moederplant is voldoende. Ik heb de aarde niet verrijkt met allerlei toepassingen. Water geven volstaat. Het bewateren van de plant doe ik nog altijd slechts eenmaal per week. Een flinke plens en dat is het. De grote Pilea staat op een plek precies tussen twee ramen. De plant krijgt dus aan weerszijden licht en dat zorgt dat de blaadjes geen afwijking hebben naar specifiek rechts of links, zoals je weleens ziet.


Tocht in huis
De tweede Pilea in huis is inmiddels drie maanden oud. Dit exemplaar staat niet tussen twee ramen in, maar staat enigszins beschut voor een groot gesloten raam. Zoals ik bij de eerste Pilea merkte is de plant zeker de eerste maanden enorm vatbaar voor licht. De plant groeit er goed van, maar de blaadjes worden slap en licht van kleur. Dat willen we graag voorkomen. Ook is het belangrijk dat een kleine plant niet op de tocht staat. Omdat de grote plant aan beide kanten evenveel licht krijgt is het niet nodig deze doordeweeks te draaien. Bij dit kleine exemplaar doe ik dat wel. Of dat helpt?


Verdubbeld
Ja, dat helpt! Net als vorige maand is deze kleine Pilea ook nu bijna verdubbeld in grootte. Dat zien we graag. Ook dit kleintje krijgt slechts eenmaal per week water. Dat blijkt in mijn ervaring toch het beste te werken voor een Pilea. Zie je de kleine takjes groen op de stam? Er komen nog heel wat blaadjes aan!


Volgende maand
Niet één, maar twee baby's! Hoe leuk is dat. Ik ben reuze nieuwsgierig naar hoe de baby's er over een maand uitzien. Een volgende fase is aangebroken, want wanneer kun je een baby oogsten en hoe doe je dat?

You Might Also Like

7 reacties

  1. Sinds kort ook een paar Pilea's in huis. Dus je tips komen goed van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een leuk plantje, en grappig dat er al een nieuw plantje bij gegroeid is! (Bij je blogkop dacht ik even dat je zwanger was trouwens) Wordt deze plant ook wel de pannenkoekplant genoemd of is dat toch een andere?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal, Margriet. De Nederlandse benaming is Pannenkoekenplant.

      Verwijderen
  3. Ik blijf ze leuk vinden, de Pilea's. Op de een of andere manier beleven we er iets aan. Ik denk dat het komt door de relatief snelle groei en de kleintjes. Jij brengt dat mooi in beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je mooi samengevat, Ageeth. Merci voor je lieve compliment.

      Verwijderen
  4. Wat gaat het goed bij jou!
    Mijn pilea had even een dipje... Lees allemaal afvallende blaadjes en de nieuwe waren bruin.
    Dus ik heb hem meegenomen naar de kamer bij mijn ouders en hij doet het nu heel goed, krijgt weer allemaal nieuwe blaadjes. Mijn mama is dan ook wel de plantenkoningin moet ik zeggen haha ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super leuk pannenkoekplant verslag over verzorging voortplanting��. Heb er ook een kijk er nu nog blijer naar.groet Silvia.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.