De 7 leukste papieren adventskalenders voor 2016

november 26, 2016


Het is een creatieve manier om af te tellen naar Kerstmis: een adventskalender. Je kunt 'm vullen met kleine cadeautjes, fijne herinneringen waarmee je terugblikt op het afgelopen jaar of iets lekkers om te snoepen. In Nederland zijn we vooral bekend met de adventskalender vol chocolade, gericht op kinderen. De papieren adventskalenders in deze blog zijn echter ook zeer de moeite waard en makkelijk zelf te maken.

[TIP 1] Scandinavische inspiratie
De bovenste adventskalender is een gratis printable van de webshop Wonen voor jou. De 24 labels zijn naar eigen inzicht te gebruiken. Leuk in combi met kraft zakjes en takjes eucalyptus. Het showrek en de kerstboom van kurk kun je terugvinden in de shop.


[TIP 2] Creatief met cadeaupapier
De tip voor deze adventskalender komt van de Duitse blog miss red fox. Uit cadeaupapier zijn diverse vormen geknipt die te maken hebben met de feestdagen. De pakjes zijn vervolgens dichtgemaakt met behulp van de naaimachine en voorzien van een sticker met cijfer. Een prachtig effect en zeer decoratief wanneer je de pakjes ophangt zoals op de foto.


[TIP 3] DIY kalender van IMAKIN
Mijn allereerste Instaswap ontving ik van Jinske, eigenaresse van IMAKIN. Inmiddels timmert ze flink aan de weg met de verkoop van diverse DIY pakketten, waaronder één voor een adventskalender. Leuk! De set kost €19,95 en zit bomvol knutselmaterialen. Het pakket bevat tevens materiaal voor het maken van kerststerren en een candlebag. De basis van deze adventskalender bestaat uit 24 zakjes van wit papier. 


[TIP 4] Geen label hetzelfde Bij Deb
De printables van Debbie heb ik al vaker getipt. Deze creatieve dame biedt op haar blog Bij Deb kosteloos haar ontwerpen aan. Hoe lief is dat! Ook haar adventskalender bestaat uit 24 vierkante labels in zwart-wit design. Geen label is hetzelfde, dat spreekt me zo aan in dit ontwerp. Debbie knutselde van zwart papier een kerstbal en kerstboom om de labels in te steken.


[TIP 5] Kleine doosjes
Via Pinterest kwam ik op de creatieve blog van de in Kaapstad wonende Deborah. Zij kwam met een idee voor doosjes van wit papier met op de deksel de cijfers geprint. Met deze gratis printable haal je een bouwplaat binnen van 24 doosjes, die je vervolgens zelf op maat knipt en in elkaar plakt.


[TIP 6] Lijntje met enveloppen 
Dit is er één naar het hart van de postliefhebber: opgebouwd uit enveloppen en daardoor volledig naar eigen smaak in te richten. Ouders met jonge kinderen, zien jullie de roze envelop met cijfer 14? Hoe leuk is het om dit project samen met zoon(s) of dochter(s) uit te voeren. Samen aftellen naar Kerstmis krijgt zo een heel andere betekenis. Tip: houten cijfers kun je in Nederland o.a. vinden bij Action.


[TIP 7] Balletjes van papier
Tot slot een tip voor een adventskalender in een andere vorm dan gebruikelijk, wederom afkomstig van een Duitse blogger. Sandra Wirtz ontwierp een kalender in de vorm van 24 papieren balletjes. Ook deze printable is gratis te downloaden. Leuk om bij elkaar in een mand te leggen of met een touwtje in de boom te hangen.

>>  Fleur jij je huis dit jaar op met een adventskalender?

You Might Also Like

2 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.