Prijs postzegel stijgt in 2017 tot 78 cent. Wat nu?

oktober 11, 2016


Daar was ie maandagochtend, het jaarlijks gevreesde bericht: de tariefwijziging van Post NL. Even had ik gehoopt dat de tarieven gelijk zouden blijven, maar dat is inmiddels hopen tegen beter weten in. 

Hoe staat het ervoor? 
De prijs van een 'gewone' postzegel gaat omhoog met 5 cent. Betalen we nu 73 cent voor een zegel, vanaf 1 januari is dat 78 cent. Ook de internationale zegels ontkomen niet aan het slechte bericht. Postcrossers krijgen een verhoging van 8 cent bovenop de huidige tarieven te verwerken. Internationaal corresponderen was al een dure hobby, maar een simpel kaartje naar het buitenland gaat straks dus al € 1,33 kosten. Slik! Dat moet toch anders kunnen? Enigszins. In deze blog enkele alternatieven om (voorlopig) onder de prijsstijging uit te komen.

Vooraf inslaan
Sinds 2010 werkt Post NL (toen nog TNT Post) met een waardeaanduiding in cijfers, in plaats van een bedrag. Interessant voor ons, want dat wil zeggen dat je de postzegels die je nu koopt eindeloos kunt gebruiken. Ook wanneer de nieuwe tarieven zijn ingegaan. Een voorraad postzegels aanleggen is even een flinke uitgave, maar onder de streep bespaar je dus wel degelijk. Jij plakt nog gerust heel 2017 onder het tarief van 2016.


Alternatieve kanalen
Ondanks dat het lijkt alsof Post NL het monopoly in handen heeft worden postzegels wel degelijk aangeboden via alternatieve verkooppunten. Online heb je zelfs de keuze uit meerdere kanalen. Enkele voorbeelden:

First Quality Stamps
Mijn favoriet wanneer het aankomt op postzegels. Waarom? Snelle service, vanaf 10 euro geen verzendkosten en altijd een korting van 8% wanneer je bij de bestelling de code 'korting' plaatst. Het aanbod wisselt dikwijls en biedt zowel oude als nieuwe zegels. Leuk voor de creatieve plakker. Dankzij de kortingscode kun je ook ná de tariefwijziging postzegels tegen een lager tarief kopen dan dat je ze bij verkooppunten van Post NL scoort.

Postzegels met korting
In de webshop postzegelsmetkorting.nl koop je een bundel postzegels voor een bepaald bedrag. Je weet vooraf nooit welke soort zegels je ontvangt. Dat kan leuk uitpakken! Een prijsvoorbeeld: voor 10 zegels van 73 cent betaal je momenteel (oktober 2016) een bedrag van € 6,60. Wel betaal je een bijdrage in de verzendkosten.


Minderen met snailmail
Schrijf ik dit echt? Het is niet zo zeer mijn eigen visie, wel één die ik na iedere tariefwijziging hoor of lees. Begrijpelijk, want de lol gaat er wel een beetje af op deze manier.

Zo besloot ik vorig jaar al de grote snailmails achterwege te laten en me te beperken tot een envelop van het formaat enveloppenmal, met daarin een lange brief en enkele kleine cadeautjes. Zo lukt het me om post te versturen met maximaal twee zegels per keer. Naar mijn idee is de post er niet minder om, want het leukste van snailmail is toch het fijne gevoel dat post op de mat geeft. Of dat nu een dik pak is of een dunne envelop, de vrolijkheid is er niet minder om. En die tariefwijziging? Die slaan we ook dit jaar lekker over. Dikke doei!

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ik hoorde het ook. Hoewel ik grote liefde heb voor Postcrossing, verpest PostNL dit wel erg voor mij. Ik doe het al een hele tijd niet meer en zolang de prijzen zo hoog blijven denk ik ook niet dat ik dit nog ga oppakken - helaas -.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.