DIY: Hoe maak je een eigen bloemenpers?

oktober 18, 2016


Een bloemenpers is een mooi item om in huis te hebben. Op creatief vlak kun je vele kanten op met gedroogde bloemen of bladeren. Toch is het niet altijd gemakkelijk een bloemenpers in de winkels te vinden. Heb je geluk dan kom je nog weleens een vintage exemplaar tegen in de kringloopwinkel. Het vinden van een nieuwe pers is echter iets lastiger en meestal is het design gericht op kinderen. De oplossing: maak 'm zelf. Eigenlijk een heel simpel klusje.  Hoe je precies te werk gaat leg ik met plezier uit in deze blog.


Hierboven zie je het eindresultaat van een dichtgeschroefde bloemenpers. Zo heb je direct een idee van wat het gaat worden. Of kan worden, want het formaat is natuurlijk aan jou. De pers in deze blog heeft een formaat van 14 bij 14 centimeter. Complete bloemen met steel of grote varens gaan er niet tussen passen, maar voor de meeste bloemen en bladeren uit eigen tuin voldoet deze maat prima.

Wat heb je nodig?
Allereerst het materiaal voor de buitenkant: twee plankjes van een gelijk formaat. Om de pers aan te kunnen draaien heb je vier schroeven met vleugelmoer nodig. Voor de binnenkant heb je twee kartonnetjes nodig (in het formaat van de plankjes) en een voorraadje vloeipapier. 


Hoe ga je te werk?
Het spreekt eigenlijk al voor zich, is het niet? In alle hoeken van de plankjes boor je een gat. Zorg dat de gaten in beide planken op gelijke hoogte zitten, zodat de schroeven er zonder moeite in kunnen. 

Dit is ook direct de volgende stap. In het plankje dat de onderkant gaat vormen haal je aan de achterzijde de vier schroeven, zoals te zien op bovenstaande foto. Daarop leg je een kartonnetje, vervolgens een aantal velletjes vloeipapier, met daarbovenop het tweede kartonnetje. Je knipt het karton en papier gemakkelijk op maat door uit alle hoeken een driehoekje weg te knippen. 

De laatste handelingen bestaan uit het plaatsen van het laatste plankje en het aandraaien van de moertjes.


Wat te doen met gedroogde bloemen?
Met de bloemen en bladeren die je vervolgens gaat drogen kun je zoveel leuks doen. Maak er labels of kaartjes van, of leef je uit op enveloppen en briefpapier. 

Mocht je nou niet zo'n postliefhebber zijn of gewoon even geen creatieve inspiratie hebben, je kunt gedroogde planten ook inlijsten. Een leuk effect en originele decoratie!

You Might Also Like

1 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.