Pilea update: In 5 maanden van baby naar volwassen plant?

september 29, 2016


Hoe snel groeit een Pilea? Sinds afgelopen mei houd ik jullie op de hoogte van de groei van mijn exemplaar. In juli kwam daar dankzij een swap een tweede Pilea Peperomioides bij. De oudste is inmiddels een maand of vijf, het kleinste exemplaar zal een kleine drie maanden geleden opgekweekt zijn. In deze blog een groei-update, tips voor de beste verzorging en een antwoord op de vraag: wanneer is een Pilea eigenlijk volwassen? 

Eerste maanden
Even je geheugen ophalen? In de blog serie over de Pilea Peperomioides verschenen tot nu toe vier blogs. Je kunt ze op ieder moment en vanaf iedere pagina op deze blog gemakkelijk terugvinden door in het menu aan de rechterkant naar 'Read More About' te scrollen. Hier vind je een directe link naar het Pilea blogarchief.


Binnentuin
Hierboven zie je mijn plantentafeltje. Ik heb 'm al eens laten zien op Instagram. Dit houten dienblad met pootjes komt uit de collectie van IKEA en ligt op het moment van schrijven nog steeds in de winkel. Een onwijs leuk ding en op diverse manieren te gebruiken in het interieur. Of dat nu als serveerblad in de keuken is of als ondergrond voor kaarsen: multifunctioneel. Momenteel vormt het mijn binnentuin, een verzameling kleinere plantjes. Vooraan in het vintage theekopje zie je de jongste Pilea. De laatste update schreef ik op 3 augustus. In een kleine twee maanden tijd is het plantje goed gegroeid. Hoe goed? Bekijk onderstaande foto maar eens.


Dit was het jongste exemplaar begin augustus. De blaadjes hebben zich nagenoeg weten te verdubbelen in aantal en grootte. Zo snel kan het dus gaan! Zeker in de eerste maanden groeit een Pilea snel, vergelijkbaar met een echte baby. Naarmate de tijd vordert kleuren de blaadjes vaak donkerder en voelen ze steviger aan.


Verzorging
Aan de verzorging van de planten heb ik sinds de laatste blog weinig veranderd. Toen ik de eerste Pilea net had gekregen was het voor mij even uitzoeken op welke methode de plant goed gedijd. De sleutel: een lichte plek, maar niet in het volle zonlicht. Eenmaal per week een plens water en zo nu en dan het potje bijdraaien, zodat alle blaadjes evenveel licht krijgen. Een plant groeit immers naar de zon. Deze methode werkt hier in huis uitstekend. Ook let ik erop dat de plantjes niet op de tocht staan. Zeker voor het kleintje is dat belangrijk.


Volwassen?
Tot begin september stonden de plantjes naast elkaar voor een gesloten raam. De oudste is echter inmiddels zo groot dat ik 'm onlangs verplaatst heb naar een plank tegen de muur in het midden van de kamer. De foto hierboven stamt uit augustus, de plant was toen drie maanden oud. Je ziet dat de plant aan één zijde omhoog groeit, de voorste kant boog al naar beneden. Nu we twee maanden verder zijn merk ik dat de plant de loze ruimte aan weerszijden steeds meer opvult. Zeker op de eerste foto in deze blog is dat goed te zien. Van het kleine stekje waarmee ik begon is weinig terug te vinden. Maar is de plant daarmee ook volwassen te noemen?


Dat allerminst, ondanks alle zorg en liefde. Een Pilea Peperomioides is volwassen zodra je 'm kunt stekken. Een fase waar ik enorm naar uitkijk. Want hoe leuk is het om de plantenfamilie uit te breiden en stekjes cadeau te geven aan vrienden of lieve bloglezers. Stekjes kunnen vanaf de stam rondom de plant groeien. Ik heb ze nog niet kunnen ontdekken. Maar wie weet wat zich voltrekt, tussen deze update en die van volgende maand!

Zijn jouw vingers groener dan de mijne en heb je tips of opmerkingen? Laat het gerust weten in een reactie :-)


You Might Also Like

1 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.