DIY: Enveloppen maken met tabbladen uit Flow Magazine

september 08, 2016


Bij het maken van snailmail maak ik graag gebruik van een enveloppenmal. Zeker in combinatie met de stevige tabbladen uit Flow Magazine ontstaan hierdoor de meest  prachtige exemplaren. Enveloppen die je in de winkel niet gaat vinden. Ben je niet bekend met deze techniek? In dit blogje laat ik zien hoe gemakkelijk je met behulp van een houten mal enveloppen vouwt. Maak kennis met een van mijn favoriete hulpmiddelen!


Waarom expliciet de tabbladen van Flow?
Ben je een lezer van Flow Magazine dan weet je dat de tabbladen de laatste jaren ten positieve zijn gewijzigd. Zat er eerder een flapje halverwege het papier, tegenwoordig bestaan ze uit volledige platen van stevig papier. Nog fijner: Flow heeft de tabbladen voorzien van een scheurlijn. Dat maakt hergebruik nog makkelijker, want zoals we van Flow gewend zijn: de platen mogen er zijn. De plaat die ik in deze DIY gebruik is afkomstig uit Flow nummer 5 van 2016.

Waar koop je een houten enveloppenmal?
Het aanbod aan enveloppenmallen is groot, heel groot. Met de mal die ik in deze blog laat zien vouw je enveloppen in het formaat 11x16 cm. Voldoende ruimte voor een ansichtkaart of dikke brief. De prijs van deze mal ligt om en nabij de € 9,95. Je vindt ze voor deze prijs online onder meer bij de creatieve webwinkel Meerleuks.nl.


Hoe ga je te werk?
Volg je de foto's in deze blog dan zie je stap voor stap hoe het vouwen van een envelop met behulp van een mal in zijn werk gaat. De mal past qua afmeting exact op een bladzijde uit Flow, erg fijn. Wanneer je een leuke plaat hebt gevonden scheur je deze uit het magazine. Vervolgens trek je de mal om, ik gebruik hiervoor een potlood. Vervolgens vouw je de zijkanten naar binnen. Je krijgt hierbij hulp van de vouwlijnen die je kunt overnemen vanuit de mal.


Tip bij het vouwen
Bij het omvouwen maak ik graag gebruik van een liniaal. Ben je in het bezit van een vouwbeen, dan is dat ook een prima hulpje. Omdat de tabbladen van stevig papier zijn gemaakt kan het weleens lastig zijn de zijkanten in een rechte lijn naar binnen te vouwen. Een liniaal of vouwbeen geeft dan net iets meer steun. Om zeker te zijn van een stevige envelop druk ik de gevouwen lijn nog iets aan.


Lijm op de onderste flap
Wanneer je de zijkanten naar binnen hebt gevouwen is het tijd de envelop in elkaar te plakken. De onderste flap voorzie je aan beide zijkanten van een strook lijm. Vervolgens vouw je de flap omhoog, zodat deze op de twee smalle flappen in het middenstuk komt te liggen. Goed aandrukken, even laten drogen en klaar is de envelop.


Hout versus plastic
Op zoek naar een goedkoper alternatief? Bij HEMA vind je in de schappen een stencilpakket met drie plastic mallen. Deze set kost slechts 1 euro. Eerst een review lezen? Dat kan! In maart 2015 schreef ik een blog over het stencilpakket. Goed om te weten: de enveloppen die je hiermee vouwt vallen iets kleiner uit dan het formaat enveloppen dat je vouwt met de houten enveloppenmal. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar de houten mal, met name omdat deze iets zwaarder is en minder makkelijk verschuift. Een voordeel van de plastic versie is wel dat je door de doorzichtigheid exact kunt zien welk deel van de print waar op de envelop komt te staan.


You Might Also Like

4 reacties

  1. Oh wat leuk! Ik ben groot fan van de tabbladen van Flow en ga dit zeker een keertje proberen. Misschien dan wel eerst met de Hema mallen als die maar 1 euro kosten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om zelf te maken en veel mooier en origineler om te versturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vind ik zo'n rustgevend klusje! Ik maak ze ook altijd zelf, veel vrolijker ook dan die saaie witte. Leuk blog heb je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Where can we buy the envelope template? Cool envelope!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.