DIY: Bloemzaadjes verzamelen voor hergebruik

september 20, 2016


Een leuk extraatje bij snailmail vind ik het versturen en ontvangen van kleine cadeautjes, het liefst zelfgemaakt of met een bijzondere betekenis. Om mij heen hoor ik vaak dat snailmailers toch steeds bij dezelfde goodies uitkomen: een label van papier, een setje enveloppen of ander kleine stationery. Allemaal fijn om te ontvangen, want gebruiken doen we het als creatievelingen zeker. Met de herfst in aantocht kwam ik op een ander leuk idee: bloemzaadjes.

Zaaien en oogsten
Mocht je denken: zoiets zaai je toch in het voorjaar? Klopt helemaal, maar het oogsten dat doe je nu. Uitgebloeide bloemen zijn allicht geen lust voor het oog, nuttig zijn ze absoluut. Er volgt namelijk nog een cyclus: nadat een bloem is uitgebloeid gaat het zaden vormen. En die zaden, die zijn reuze leuk om te versturen met een brief en dat kan eigenlijk het hele jaar door. In deze blog enkele tips voor het oogsten en bewaren van bloemzaadjes uit eigen omgeving. Mocht je geen snailmailer zijn, maar wel een tuin of balkon hebben: je kunt de zaadjes natuurlijk ook verzamelen voor eigen gebruik. Zo staat jouw tuintje (met een beetje hulp van de weergoden) komend zomer weer vol fijne bloemen. Gratis!


Bloemenpracht
Ik vertelde hier al eens vaker over de tuin van mijn ouders: een grote tuin waar flink wat uurtjes werk inzitten. Zomers staat de tuin garant voor een grandioze bloemenpracht, die evenzoveel kleurige vlinders en andere insecten trekt. Vervelen hoef je je er nooit. Met een leeg jampotje (heus, deze potjes kun je eindeloos hergebruiken) toog ik de tuin in. De eerste plant waarvan ik zaden kon nemen is de Akelei, een paarse bloem uit de ranonkelfamilie. In bloeitijd een behoorlijk exemplaar, maar zoals je hierboven ziet kan een uitgebloeide plant er heel anders uitzien dan je ze kende. Goed om alert op te zijn wanneer je op zoek gaat.


Speurtocht
Zoals ik al schreef kun je zaden oogsten uit bloemen die inmiddels uitgebloeid zijn. Dat maakt het zoeken ook gelijk een stuk makkelijker, want die exemplaren pik je er zo tussenuit. Ga je voor het eerst op speurtocht naar zaden dan is het misschien even uitproberen, maar zoals je hierboven op de foto al ziet: de zaadjes rollen er zo uit. Daar hoef je helemaal niet zoveel moeite voor te doen. Het bolletje hierboven is trouwens een bloem van bieslook. Wist ik veel dat je van dergelijke kruiden ook zaad kunt oogsten. Weer wat geleerd!


Bewaren
Omdat bij een bloem die klaar is om geoogst te worden de zaadjes er zeer makkelijk uitvallen kun je het beste je hand of een potje onder de bloem houden voordat je 'm van de plant haalt. Je kunt ervoor kiezen de zaden alvast los te schudden in het potje of waar mogelijk de complete bloem te bewaren.


Zodra je klaar bent met oogsten draai je het potje dicht. Je kunt je verzameling lange tijd bewaren, mits je dat droog, op kamertemperatuur en op een donkere plek doet. Je kunt zo'n potje gerust in de linnenkast kwijt. 

Versturen
Wil je de zaden alvast versturen? Een kleine hoeveelheid is vaak al voldoende voor nieuwe aanwas. Schudt een deel van de voorraad in een papieren zakje (kant en klaar of handgemaakt) en voeg deze toe als extraatje bij de geschreven brief. Succes verzekerd! Tip: schrijf vooraf op het potje of zakje welke soort zaden je hebt geoogst. Zeker wanneer je ze langere tijd wilt bewaren is het een must je oogst te voorzien van een label.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Leuk om te lezen en te zien. En het is niet toevallig in deze periode van het jaar, dat er bij mij ook iets over zaden gaat verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn heerlijke goodies in een envelop. :)
    En wat een mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.