ABC kaartenproject: L van Letterbak en M van Memory

september 22, 2016


Het ABC kaartenproject is weer een ronde verder. Inmiddels zijn de letters L en M verzonden. Tijd om jullie bij te bloggen over dit fijne snailmail projectje. Want wat lag er een mooie envelop in de bus!

Hoe zat het ook alweer? 
Bij ABC snailmail maak je om en om snailmail, samen ga je zo heel het alfabet af. De letter die op dat moment aan de beurt is correspondeert met de eerste letter van het thema waarin je iets maakt. Welk thema dat precies is, dat bepaal je geheel zelf. Erg leuk, want dat vraagt om heel wat creatief denkwerk. 

In het project dat ik op deze blog laat zien hebben we ervoor gekozen kaartjes te versturen in plaats van volledige snailmails. Vandaag laat ik de letter L zien die ik mocht ontvangen en de M die ik onlangs verstuurde.


Recyclen
Als je de bovenste foto goed hebt bekeken dan is het thema je vast duidelijk: de L van Letterbak viel in mijn brievenbus. De envelop was zelf gevouwen van een pagina uit een tijdschrift en voorzien van bijpassend tape.


Lettersoep
Van veel snailmailers weet ik dat ze bij het openen van post een soort ritueel hebben. De envelop gaat pas open met een kop thee binnen handbereik, even een momentje voor jezelf. Mijn partner in dit project speelde daarop in met een zakje letter vermicelli. Leuk bedacht! Geen thee, maar soep. Ook kreeg ik in een zelfgevouwen zakje een stukje van het mooie letter tape en twee zelfgemaakte scrabble magneetjes met mijn initialen. 


Aanstekelijk
Ook de kaart is geheel eigengemaakt met hergebruik van tijdschriften en papier. Ik geniet altijd enorm van de knutsels die ik in dit project ontvang. Tot in de detail uitgedacht en met zoveel liefde gemaakt. Dat zorgt dan weer voor inspiratie wanneer ik zelf aan de slag ga met de volgende letter.


Memory
Voor de letter M koos ik niet voor één kaart, maar voor een heleboel. Ik fabriceerde eigenhandig een memory spel met daarin alle tot nu toe verzonden kaarten uit ons project. Een heel werkje met het snijden van karton en papier, het bewerken van de foto's en het printen ervan. Gelukkig is het spel door het formaat makkelijk weg te leggen, dus ik knipte en plakte telkens een paar kaartjes tussen de dagelijkse dingen door.


Instagram
De kaartjes maakte ik door de foto's die we van het project op Instagram hebben gezet (#abckaartenproject) te verkleinen tot tegels van 4 bij 4 centimeter. Vervolgens sneed ik uit karton kaartjes met een gelijk formaat.


Niet verklappen
Voor de achterkant gebruikte ik blauwe vouwblaadjes. Ik heb even gedacht over papier met een patroon, maar je wilt net als in het echte spel natuurlijk niet vooraf al verklappen welk kaartje waar ligt. Bij papier in één kleur is het een stuk lastiger de kaartjes los van elkaar te herkennen.


Vensterzakjes
Voor de verpakking van het spel koos ik voor een vensterzakje van HEMA. Deze koop je per 6 stuks (2 varianten per verpakking) voor 1 euro. De zakjes zijn behoorlijk stevig en dat maakt ze perfect te gebruiken als alternatieve envelop, mits je de open bovenzijde goed dichtplakt. Leuk zo'n sneak peek via de envelop!







Benieuwd naar de ontvangst van het memory spel? Mijn postpartner @Vruijke schreef erover op Instagram.

You Might Also Like

3 reacties

  1. Een heerlijke blog over ons fijne abckaartenproject �� dank je ook ! Je memoryspel vind ik zo origineel en leuk en dan ook nog al dat werk. Super! Ideetje 'N' speelt al door mijn hoofd�� Tot in de brievenbus ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat superleuk gedaan zeg!
    En zo grappig die lettervermicelli erbij.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.