Pilea update: een grote meneer en een kleintje erbij

augustus 03, 2016


Meneer Pilea is weer een maandje ouder, hoogste tijd voor een update! Voordat ik los ga op de huidige staat van de grote meneer, eerst een adoptiebericht. In de zomer swap vond ik tot mijn grote vreugde een baby pilea, waah! Hoe leuk is dat. Geplant en wel, in een evenzo gaaf vintage theekopje. Mijn swapmaatje heeft geweldig haar best gedaan. Binnenkort meer over de inhoud van de swap.

Een Pilea van drie maanden oud
Hoe zat het ook alweer? Begin mei haalde ik voor het eerst een Pilea Peperomioides in huis. Toen nog een piepklein plantje met slechts acht blaadjes. De eerste maand groeide het kleintje uitstekend, maar de tweede maand ging het plots mis: de plant liet zijn blaadjes vallen. Groot alarm! Meneer Pilea kreeg een nieuwe pot, een nieuwe plek en in plaats van dagelijks, nog maar één keer per week water.

Of het beperkte water geven inderdaad een aanrader is? Dat en meer vertel ik je in deze vierde blog over het verzorgen van een Pilea Peperomioides.


Daar is ie hoor, de vetzak! Zoals je ziet gaat het uitstekend. Een Pilea dagelijks water geven? Niet doen! Eenmaal per week een grote plens is ruim voldoende, want oh wat gaat het goed. De blaadjes zijn niet meer zo dun en lichtgroen van kleur als in de eerste maand, maar voelen stevig aan en kleuren netjes donkergroen. De stengels worden dikker en dikker, een goed teken. 

Over de verzorging
Zie je het dichtgevouwen blaadje in het midden? Dat is de nieuwste aanwinst. Leuk om te volgen hoe zo'n groen propje zich ontpopt tot een groot en sterk blad. Aan de verzorging heb ik sinds de laatste update niets meer gewijzigd: eenmaal per week water en zo nu en dan de pot een stukje bijdraaien, zodat alle blaadjes evenveel licht te verwerken krijgen. 

Voor de foto heb ik de plant weer even op zijn eerste plaats neergezet: het lichtste plekje in huis, met een raam dat open kan. Je moet wat wanneer je op regenachtige dagen heldere beelden wilt schieten. Gewoonlijk staat de pot voor het raam in de woonkamer, vrij van tocht en enigszins beschut.


En dat kleine ding?
Meneer Pilea krijgt er in de updates voortaan gezelschap bij, want ook de groei van deze kleine kunnen jullie voortaan volgen. Ik ben benieuwd of deze plant zich anders gaat ontwikkelen. Bij het eerste plantje was het nog een beetje uitproberen wat wel en niet werkt. Met die ervaring op zak krijgt nummer twee direct de verzorging zoals hierboven beschreven. Bij het publiceren van deze blog is de baby Pilea drie weken bij ons in huis. Eens zien of die kleine net zo sterk is als zijn voorganger.

You Might Also Like

3 reacties

  1. Zo leuk om te lezen!
    Bij mijn Pilea gaat het, na een dipje, ook weer helemaal goed.
    Hij krijgt nu opeens allemaal nieuwe blaadjes.
    Fijn dat ie van jou het ook weer zo mooi doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ervaren Pilea verzorgster gaat het je met dit kleintje ook vast wel lukken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn zes baby's hebben grotere potjes gekregen en dus meer grond. Dat was tijd, want ze werden wat lichter, geler van kleur. Nu groeien ze weer goed en zijn groener. Handenbindertjes zijn het ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.