Leuk van papier: kaarten om in de grond te stoppen

augustus 27, 2016


Wat doe jij met gekregen kaarten wanneer je ze gelezen hebt? Hang je ze op of zet je ze ergens neer, bewaar je ze voor meerdere jaren of verdwijnen ze na enige tijd in de prullenbak? Persoonlijke post versturen en ontvangen is vaak van grote emotionele waarde, maar echt duurzaam is het lang niet altijd. De boodschap binnenin blijft je immers bij, maar het materiaal? Een alternatief vond ik in deze groeikaarten, gemaakt van papier waarin bloemzaden zijn verwerkt. Post met een dubbele boodschap!


Hoe gaat het in zijn werk? 
De kaarten die ik in deze blog laat zien zijn ontworpen door Jenay, sinds 2014 de trotse eigenaresse van de webshop ByVIRANIE. De producten die Jenay selecteert voor haar webshop hebben allen het kenmerk duurzaam te zijn. Zo ook de groeikaarten, Jenay gaf ze de toepasselijke naam 'Greet & Seed Cards'. De kaarten bestaan uit twee lagen dun papier. Het papier is chloorvrij en oplosbaar in water.


Aardappel als grondstof voor lijm
Hoe komen de zaadjes dan in het papier? Het blijkt dat deze zijn bevestigd met behulp van zetmeel, een natuurlijke grondstof voor lijm. Zo is op de site van fabrikant Pritt bijvoorbeeld een DIY te vinden voor het maken van lijm met behulp van aardappelzetmeel. Zo leren we nog eens wat :-)


Van kaart tot bloemenveld
Dat de kaarten duurzaam zijn, dat is nu wel duidelijk. Maar hoe tover je ze om tot een bloemenveld? Aan de achterzijde van de kaart staat het proces beschreven aan de hand van vier afbeeldingen, goed bedacht. Het zaaien van een groeikaart staat vrijwel gelijk aan het zaaien van losse zaadjes. De kaart leg je in zijn geheel in de aarde, dat kan zowel in een bloempot als direct in de tuin. Hierop schep je een laag van circa 1 cm aarde. Met iedere dag een beetje water en voldoende licht zou je met één week de eerste plantjes moeten zien verschijnen. En extra toepasselijk, zeker wanneer je de kaart opstuurt naar een bijzonder iemand: uit de zaadjes verschijnen vergeet-me-nietjes. Mooi gebaar!

Creatief met groeipapier
Mocht je nu denken: leuk die groeikaarten, maar kan ik ook zelf iets maken met vergelijkbaar papier? Dat kan absoluut. Op internet zijn diverse aanbieders van groeipapier terug te vinden. De prijs van een velletje op A4 formaat ligt gemiddeld rond de 1 euro. Ben je heel creatief, dan kun je het ook zelf maken. Miriam van de webshop Biocosmetica schreef hier al eens een werkbeschrijving voor op Kiind.

Disclaimer: De Greet & Seed Cards van ByVIRANIE die je in deze blog voorbij ziet komen heb ik van eigenaresse Jenay gekregen, als bedankje voor mijn hulp bij haar afstudeeronderzoek. Ik heb deze producten niet ontvangen met het verzoek er een blog over te schrijven.

You Might Also Like

6 reacties

  1. Dit is wel een hele mooie bijzondere kaart om te krijgen of te versturen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik stuur je met plezier een exemplaar op, Alet. Mocht je dat willen, stuur me even een mailtje met je adres: ingrid@365milestoparis.nl.

      Verwijderen
  2. Wat leuk om over te schrijven en om te gebruiken. Ik stuurde al eens pergamijn zakjes met groeiconfetti mee met een bloemenswap naar Amerika en Canada, zo leuk! En ik heb toen ook overwogen om het zelf te maken en dat blijft een leuk idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie en toepasselijke goodie om mee te sturen. Ik vind het erg leuk materiaal. En inderdaad, die zelfmaker staat bijgeschreven op het lijstje.

      Verwijderen
  3. Wat superleuk en mooi bedacht! Blijvende herinneringen verzekerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een speciale kaartjes! Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.