DIY: Een simpele en snelle letter banner van papier

augustus 25, 2016


Feestversiering nodig, of zomaar een restje papier over? Vandaag laat ik je zien hoe je zonder al te veel moeite een eigen letter banner maakt. Leuk tegen de muur op een feestje, maar ook fijn ter decoratie van bijvoorbeeld je werkplek. Ik ging aan de slag met een restje wit printpapier en stiften, maar deze banner kun je in tal van variaties maken. Of het nu op krantenpapier of een oude landkaart is, met stempels of verf: deze DIY heb je in mum van tijd klaar en het resultaat is altijd uniek. Aan de slag!


Slim omspringen met foute printjes
Gebruik je thuis een printer, dan wil dat nog weleens restafval geven. Zonde om die foute printjes of snippers papier weg te gooien, die kun je prima hergebruiken. Is het niet als notitieblaadje, dan wel als knutselmateriaal. Een papiersnijder is dan handig gereedschap. Allereerst maak je de vaantjes. Ik sneed daarvoor een restje papier in een reep van 10 cm lang. Een A4-tje is 21 cm breed, dus daar haalde ik per pagina (er liggen er twee onder elkaar) vier vaantjes uit met een breedte van circa 5,2 cm.


Je kunt wanneer je dat wilt de vaantjes customizen, door ze in te knippen als een vlaggetje of een patroontje langs de rand te tekenen. Het zijn maar enkele ideeën. Ik koos voor een blanco vaantje.


Het maken van een woord
In mijn bak met gereedschap zit dit zinken sjabloon met letters. Een handig ding, maar ook zonder een sjabloon kun je deze DIY uitvoeren. Misschien ben je wel een kei in hand lettering en zie je veel liever je eigen letters verschijnen op de banner. Sjablonen met het alfabet bestaan in tal van varianten en in diverse prijsklassen. Zo kun je ze o.a. vinden bij HEMA en Pipoos. Een andere mogelijkheid is het bestempelen van de vaantjes. Het merendeel hier zal vast en zeker een setje alfabet stempels in de kast hebben liggen. Ik ging zelf aan de slag met potlood en stift, maar ook verf is een goede optie.


De tweede stap in deze DIY: het tekenen, stempelen of schilderen van de letters. Ik besloot vijf vaantjes te gebruiken en koos voor het woord 'hello'. Een simpele groet, ter decoratie van mijn werkplek.


De slinger in elkaar zetten
De letters neem ik over van het sjabloon met potlood, daarna kleur ik ze in met stift. De vaantjes bevestig ik aan een stukje touw met behulp van een aantal paperclips. Hoe makkelijk wil je het hebben. Natuurlijk kun je hier ook andere mogelijkheden voor inzetten. Vouw de bovenste randjes bijvoorbeeld om en plak of niet ze vast aan het touw, of vouw ter bevestiging een stukje washi tape om het vaantje en het touw. Mocht je liever een duurzame letter banner willen maken? In plaats van papier kun je stof of hout gebruiken. Zo kan je banner nog jaren hangen. Een duurzame banner is overigens ook leuk om cadeau te geven, bijvoorbeeld met de naam van een pasgeboren kindje.


Extra kleur op mijn werkplek
Dit is het eindresultaat van mijn versie van de simpele en snelle letter banner. Best gezellig, toch? De voordelen van deze DIY: je kunt het in tal van variaties maken, je hebt relatief weinig materialen en gereedschap nodig, je bent gauw klaar en ook nog eens actief bezig met afvalvermindering. Fijn!

You Might Also Like

2 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.