DIY: Een eigengemaakt magazine met Lady Glossy

augustus 16, 2016


Het maken van een tijdschrift enkel voorbehouden aan gerenommeerde bladenmakers? Toch niet! Hoe leuk is het om de liefde voor papier en post samen te brengen door zelf een magazine te maken, voor jezelf of als bijzonder en uniek cadeau. Lady Glossy biedt deze mogelijkheid. In een handomdraai maak je online een magazine, welke vervolgens gedrukt en keurig verpakt bij jou of bij iemand die je lief hebt in de brievenbus valt. Klinkt goed, niet? 

Het mooiste cadeau
Om uit te testen of dit inderdaad zo leuk is mocht ik aan de slag. Een cadeautje voor mezelf, want ik goot 365 Miles to Paris in een nieuw jasje: van blog naar magazine. In de blog van vandaag geef ik je een kijkje in deze papieren versie, vertel ik over het maakproces én geef ik een top 4 van gelegenheden waarbij een eigengemaakt magazine het mooiste cadeau is dat je iemand kunt geven.

Advertorial

Hoe gaat het in zijn werk?
Voor het vullen van het magazine heb je enkel een internetverbinding nodig. Je hoeft geen software te downloaden. Wanneer je het online magazine programma opent heb je de keuze uit diverse thema's, kleurstellingen en lettertypes. Heb je deze aangeklikt, dan verschijnt als vanzelf de basis voor het magazine op je scherm. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is het vullen van de pagina's. Voor iedere pagina zijn diverse sjablonen beschikbaar, waardoor je snel aan de slag kunt. Wil je de opmaak van de pagina's liever zelf bepalen, dan kan dat ook. 

Het online programma is te vergelijken met een versimpelde versie van InDesign, maar ook wanneer je geen ervaring hebt met dergelijke software is het maken van een magazine geen moeilijk klusje. Je hoeft je ook geen zorgen te maken of de afbeeldingen die je wilt invoegen wel van voldoende kwaliteit zijn, want dat geeft het programma zelf aan. Fijn, want zo kan het eindresultaat nooit teleurstellen.


Dat is een magazine waard!
Een ander voordeel van de online omgeving is dat je vanaf meerdere computers aan één magazine kunt werken. Zeker wanneer je het magazine cadeau wilt geven is het leuk om dit met meerdere mensen te doen. Hoe bijzonder is het wanneer er onverwacht een gepersonaliseerd magazine in jouw brievenbus valt, je het openslaat en het vol staat met liefdevolle berichten van familieleden of vrienden. Wat dat betreft vind ik het geven van een magazine een heel duurzaam cadeau. Dit valt voor mij in dezelfde categorie als een fotoalbum: een cadeau voor het leven. Maar, bij welke gelegenheden geef je zoiets? Een top 4 van magazinewaardige momenten:

  • Reis van je dromen
Een bijzondere reis gemaakt, maanden weggeweest van huis? Vereeuwig je vakantiefoto's en reisverhalen in een magazine. Een leuke manier om je reis te delen met vrienden en familie.

  • Jubileum of verjaardag 
Stel, het feestvarken in kwestie is een ware keukenprins(es). Natuurlijk kun je een mooi kookboek aanschaffen als cadeau, maar wat dacht je van een eigengemaakt Food Magazine met de favoriete recepten van alle genodigden? Ik zou er persoonlijk heel blij van worden.


  • Een baby in aantocht
De laatste jaren is het ook in Nederland een ware hype een babyshower te organiseren wanneer een vriendin of (schoon)zus zwanger is. Vaak is dit rond de 30ste week van de zwangerschap, een moment waarop aanstaande ouders eigenlijk alle benodigdheden al wel in huis hebben. Toch iets bijzonders geven? Een magazine op maat voor de aanstaande mama (en papa) is een leuk alternatief.

  • Ja, ik wil!
Al jaren hét moment voor een magazine: een huwelijk! Mijn ouders trouwden in de jaren 80 en ontvingen een feestgids getypt op de typemachine en eigenhandig geïllustreerd door mijn oom. Gaaf! Alle gasten kregen een exemplaar en ondanks dat mijn ouders tien jaar voor mijn geboorte trouwden, ken ik precies de inhoud. Jep, dit cadeau is een blijvertje.  


En mijn eigen magazine?
Het maken van '365 Miles to Paris: van blog naar magazine' vond ik zo leuk om te doen! Uit het archief koos ik vier van mijn favoriete artikelen: iets over kringloopgeluk, snailmail, DIY en hergebruik. Zo is het magazine ook werkelijk een afspiegeling van de blog. Doordat het online programma van Lady Glossy erg goed is geprogrammeerd wandelde ik zonder problemen naar het eindpunt: toestemming geven tot de druk van mijn eerste eigen magazine. Spannend, want hoe gaat het er op papier uitzien? 

Lady Glossy produceert de magazines tweemaal per week, hierdoor had ik mijn exemplaar al met twee werkdagen in huis. Voor gepersonaliseerd drukwerk is dat erg snel. En het resultaat? Ik vind 'm geweldig! De kleuren, scherpte van de afbeeldingen, kwaliteit van het papier: tiptop in orde!


Je maakt al een eigen magazine vanaf € 17,95. Op de blog van Lady Glossy kun je terecht voor meer handige tips en ideeën. Voor wie en met welke inhoud zou jij een eigen tijdschrift vullen?

You Might Also Like

11 reacties

  1. Wat ontzettend leuk om te doen! Het ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet jouw magazine er tof uit zeg! Lijkt me erg leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat ziet dat er mooi en professioneel uit zeg!
    Echt een heel leuk idee.
    Zie het al helemaal voor me, met mijn eigen portfolio en toffe schoolopdrachten.
    Dus wie weet dat ik dat ga doen als ik geslaagd ben volgend jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thema's - foto's - lay-out alles zo mooi! Ik zou je magazine zo kopen als het tussen de bladen lag in de winkel����

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er hartstikke mooi en professioneel uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig! Je eigen papieren versie, zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou dat ga ik zeker een x proberen! Té leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou dat ga ik zeker een x proberen! Té leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Omg, dit is echt zo'n leuk idee zeg! Ik word er echt helemaal geinspireerd door! Die van jou is ook zo gaaf geworden, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet dat er onwijs leuk uit! Ik heb ook een keertje een tijdschrift gemaakt, maar dat was echt via een drukkerij: de vormgeving hadden we echt zelf gemaakt (of nou ja, degene met wie ik samenwerkte haha) en dat was ook echt supergaaf. Ik ga deze even opslaan, lijkt me leuk om eens een keertje te doen met mijn blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt wel leuk! Ga ik zeker onthouden

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.