Creatieve tag: wat maakte ik vorig jaar rond deze tijd?

augustus 19, 2016


Onder creatievelingen op Instagram ging afgelopen week de volgende tag rond: wat kwam er precies een jaar geleden voor creatiefs uit jouw handen? Er volgden allerlei foto's van creatieve uitspattingen, erg leuk om te zien. Bij het bladeren door mijn eigen archief kwam ik (haast vanzelfsprekend) uit op snailmail. Het leek me leuk de tag om te zetten in een blogje. Wat maakte ik vorig jaar rond deze tijd en hoe kijk ik daar nu tegenaan? Terug naar de zomer van 2015 met drie destijds verstuurde snailmails.


[1] Was dit vorig jaar mijn stijl?!
Allereerst kwam ik op de blog waarin ik van drie enveloppen een mapje maakte, deze beplakte ik met papier en stickers uit een knutselpakket van Kruidvat. En het eerste wat ik dacht? "Is dit nog maar een jaar geleden? Oh jee, dit is zó niet meer mijn stijl." Hoewel dat misschien ook wel een beetje snailmail-eigen is. Je gaat aan de slag met het materiaal dat voorhanden is, in de trend van het moment. Dit jaar zitten we zowel op het gebied van interieur als papier volop in de trend van botanische prenten, het liefst uit vintage boeken welke eigenhandig gevonden zijn in een kringloop.


Oh, maar dit doe ik nu ook nog!
Spreekt deze snailmail me dan totaal niet meer aan? Nee, zo erg is het niet hoor. Ik herken genoeg losse technieken die ik nu ook nog wel gebruik. Neem bijvoorbeeld de sluiting van de envelop. Deze is gemaakt door een rondje uit een papierpons dubbel te vouwen, er in het midden een gaatje in te maken, hier een touwtje door te halen en de halve maantjes om de flap te plakken. Dat vind ik nog steeds een handige oplossing voor het dichtstrikken van boekjes of soortgelijke mapjes.


In de envelop staken twee zakjes, gevouwen met een mal. Ook deze gebruik ik nog graag. Zeker nu hergebruik een steeds grotere rol gaat spelen, is de aankoop van een mal voor zakjes of enveloppen een prima investering. Daarover in een latere blog meer. Ook de goodies in deze snailmail zijn blijvertjes: labels van kraftpapier voorzien van stempels. Geen moeilijk werkje, maar in combinatie met fijne papiertjes erg leuk bij het inpakken van cadeautjes.


[2] Minimaliseren
Ook snailmail nummer twee blijkt grotendeels gemaakt met het papier van Kruidvat. Hoewel de vorm van deze post al wel meer lijkt op wat ik vandaag de dag graag maak. Wanneer ik terug kijk naar de blogs van afgelopen jaar zie ik vooral dat ik ben gaan minimaliseren. Geen grote en bomvolle enveloppen meer, maar de brief als middelpunt met daarbij enkele extra's.


Doel van snailmail
Tegenwoordig begin ik vaak met de envelop. Omdat ik die zelf vouw met behulp van een mal komt de envelop nooit groter uit dan het standaard formaat. Ook dat zorgt al voor minimalisatie. Eerder, toen ik nog uitgebreidere snailmails stuurde, kon het zo drie weken duren voordat alles klaar was en op de post kon. Tijdens het afstuderen vond ik dat prettig, want zo kon ik steeds tussendoor even een kwartiertje aan de slag met papier. Om me daarna met een open blik weer te kunnen richten op mijn scriptie en onderzoek. Na het afstuderen is dat anders. Het hoofddoel is niet zo zeer het vinden van ontspanning. De aandacht gaat nu vooral uit naar het schrijven, het persoonlijke contact.


Eindeloos combineren
Ook in deze snailmail stuurde ik een zelfgevouwen zakje met enkele bestempelde labels mee. Uiteraard voorzien van stempels passende bij het thema van het papier. Dat is iets wat ik nog steeds graag doe, eindeloos combineren tot alles grotendeels een geheel vormt. Daarbij ga ik ook vandaag de dag graag uit van een bepaald thema, zoals hier de bosdieren. Onlangs maakte ik bijvoorbeeld snailmail met tuinieren als basis.


Waarom ik het zo prettig vind te werken volgens een thema? Het schept wat orde in de chaos. Zeker wanneer je als papierliefhebber een grote verzameling knutselspullen hebt (hoewel ik ook die flink opgeruimd heb de afgelopen maanden), is het prettiger selecteren wanneer je een soort lijn aanbrengt. Plus dat iedere persoon met wie ik schrijf wel bepaalde voorkeuren heeft. De één is gek op vosjes, zie bovenste snailmail. Terwijl ik de ander juist blij kan maken met grafische designs en quotes in strakke fonts. Daar probeer ik wel rekening mee te houden, naast mijn eigen stempel.


[3] Experimenteren
Het derde blogje van vorig jaar toont deze roze snailmail. Ik herinner me nog dat ik die periode wat experimenteerde met de naaimachine in combi met papier. Op Pinterest had ik inspiratie opgedaan voor de labels aan de zijkant: een reep papier met tekst en daaronder verschillende lintjes of stukjes stof. Dat soort dingen probeer ik dan uit en soms werkt het dusdanig goed dat ik het blijf gebruiken.


Maar ondanks dat ik deze snailmail absoluut het leukste vind van de drie, zie ik mezelf ook deze niet zo gauw herproduceren. Grappig is dat, hoe stijl en voorkeuren in een jaar kunnen ontwikkelen. Dat had ik zelf niet gedacht toen ik het idee voor deze blog opdeed. Het briefpapier voor deze post is trouwens een eigen ontwerp. Iets wat ik nog weleens doe wanneer ik in de voorraad niets tegenkom dat ik passend vind bij de onderdelen die ik al voor me heb liggen. Dat unieke aspect spreekt me nog steeds erg aan. Tweemaal hetzelfde briefpapier gebruiken? Dat doe ik zelden. Ik ben gek op variatie en dat is misschien wel direct de hoofdreden voor mijn veranderde stijl. Allicht zeg ik volgend jaar rond deze tijd hetzelfde over de botanische prenten. Ik kan het me nu nog niet voorstellen, maar wie weet...


Ook hier weer de bijpassende zakjes, gevouwen met behulp van een mal. Op rechts trouwens een zakje van pergamijn papier. Die laatste ben ik juist meer gaan gebruiken het afgelopen jaar.


Trendgevoelig?
Het idee voor een snailmail ontstaat eigenlijk gaandeweg. Pas bij het vouwen van de envelop ontstaat vaag een idee voor een thema, de invulling volgt wanneer ik ga struinen tussen mijn voorraad. Soms zoek ik er online een printable bij, of ontwerp ik die zelf. Wat dat betreft ben ik dus best veel technieken en materialen blijven gebruiken, zij het in combinatie met de trend van het moment. Ben ik dan zo trendgevoelig? Ja en nee. Zoals ik al in eerdere blogs schreef: de meeste papiertjes die ik gebruik voor snailmail haal ik tegenwoordig uit exemplaren van Flow Magazine. Een tijdschrift dat wél trendgevoelig is. Gebruik je zoiets als basis, dan drijf je automatisch mee op die golf. Des te leuker om dan een vergelijking te maken met werk van nu en dat van een jaar geleden. 

Hoe staat het met jullie creatieve geest? Ben je redelijk stijlvast of herken je mijn ontwikkeling en heb je in tegenstelling tot vorig zomer, nu heel andere voorkeuren en materialen waarmee je werkt?

You Might Also Like

0 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.