Snailmail: tuinieren op papier

juli 24, 2016


De eigenschap groene vingers schrijf ik mezelf vooralsnog niet toe, maar tuinieren inzetten als thema voor een snailmail bleek een prima idee. Vandaag laat ik je zien hoe ik dit thema heb vormgegeven. Denk aan vintage postzegels, een envelop gemaakt van een poster uit Flow, printen en stempelen op kraftpapier en een tip voor een fijne printable: een heuse bingokaart voor in de natuur. Leuk!


Altijd weer die Flow
Ja, ik val een beetje in herhaling inmiddels. De beste papiertjes blijf ik uit Flow Magazine halen. Bij een exemplaar van enige tijd geleden stak een moestuin poster. Niet decoratief genoeg om op te hangen, maar wel het perfecte plaatje voor een envelop in de stijl van de ontvangster van deze post. Voor het vouwen van enveloppen maak ik gebruik van een houten enveloppenmal. Het adreslabel maakte ik uiteraard weer met behulp van de typemachine. Nog even en het is echt mijn handelsmerk. Het gekleurde tape kocht ik als set van twaalf stuks en zag je eerder al voorbijkomen in een blogje over mijn meest recente aankopen via eBay en Aliexpress. Wat is die set een goede koop geweest!


Briefpapier van een rol
Bij het maken van snailmail heb ik gek genoeg altijd de meeste moeite met het vinden van geschikt briefpapier. Dat ligt niet zozeer aan het aanbod, want er zijn genoeg mooie blokken schrijfpapier in allerhande designs verkrijgbaar. Wat is wel het punt? Ik geef graag iedere snailmail iets unieks mee en gebruik daardoor zelden tweemaal hetzelfde briefpapier. De oplossing vond ik in het gebruiken van cadeaupapier op rol. Neem bijvoorbeeld kraftpapier, dat laat zich met vrijwel alle kleuren en materialen combineren. Door het gebruik van stempels en tape kan ik iedere keer weer een andere kant op, zonder dat ik tig soorten schrijfblokken of papier moet aanschaffen. Voor deze brief hield ik het simpel: een stukje tape en de aanhef gestempeld met witte inkt. Ook hier gebruik ik VersaCraft, dat geeft zoals je ziet een heldere afdruk. Bij witte inkt is een goede afdruk nog weleens een dingetje.


Gestempelde postzegels
Ik noemde ze eerder al, als goodie voegde ik een zakje met enkele postzegels toe. Geheel in de stijl van het thema. Het zakje vouwde ik ook uit kraftpapier, tevens met behulp van een houten mal.


Bingo tussen de bloemen en bomen
Ik vind dit toch wel zo'n aanrader! Deze bingo kaart vond ik als printable op de blog Handmade Charlotte. In de blog waren de kaarten als voorbeeld geprint op stevig karton. Prachtig om te zien, maar dat gaat mijn printer niet trekken. Wat bleek wel goed te werken: ik knipte het formaat van een A4 uit de rol kraftpapier en stak deze in de lade van de printer. De originele printable geeft je een kaart op A4 formaat, maar dat leek me in een envelop niet zo handig. Ik verkleinde het ontwerp tot het formaat van een postkaart en klikte op goed geluk op afdrukken. Zoals je ziet met prima resultaat! De bingokaart is geschreven in het Engels, maar wat moet dit een leuke en leerzame activiteit zijn met kinderen. Ik zie die twee neefjes van mij al zo door het bos rennen met een kaart en potlood op zak.


Een brief kan niet zonder cijfers
Vraag je mij wat absoluut niet mag ontbreken in je brief, dan noem ik als eerste de datum. Ik bewaar alle brieven die ik ontvang en lees ze weleens terug, handig om dan te weten van wanneer de brief is. Anderzijds vind ik het ook leuk om bij het ontvangen van de brief te weten wanneer deze is geschreven, om me enigszins een beeld te vormen van het moment van schrijven. Was het een stralende dag of viel de regen met bakken uit de hemel? Een datum zegt zoveel meer. Voor de afwisseling (en oké, omdat ik gewoon dol ben op stempels) kocht ik onlangs een datumstempel. Ook via Aliexpress en voor een klein bedrag. Ik was bang dat het schoonmaken wat onhandig zou zijn, maar dat gaat eigenlijk heel gemakkelijk met behulp van een vochtig wattenschijfje. Tip!


Van snoeiafval naar blikvanger
Waarom je restjes groen weggooien wanneer je het ook kunt hergebruiken? In een eerdere snailmail liet ik al zien hoe ik een takje eucalyptus gebruikte om een kaartje te maken en ook bij het inpakken van de swap waar ik onlangs aan meedeed ging een takje groen mee.


Messy? Creatively organized!
Zelf moet ik een beetje grinniken om deze laatste foto, want zo werk ik dus echt bij het maken van post. Mijn bureau (en soms gaat dat zelfs verder, over de vloer heen) ligt dan vol met materialen, restjes papier, stempels, rolletjes tape en ga zo maar door. Op Instagram hoorde ik al dat die creatieve chaos beslist geen onbekende is voor een groot aantal van mijn volgers. Gelukkig maar! Niets zo fijn als volledig je ding kunnen doen in alle vrijheid, daar ontstaan de beste creaties. Heb een fijne dag!

You Might Also Like

3 reacties

  1. Prachtige post en foto's!
    Postzegels in het thema vind ik ook zo leuk om mee te sturen of als decoratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik word helemaal blij van dit artikel! Echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.