Snailmail: kaartjes maken met gedroogde eucalyptus

juni 23, 2016


Eerder deze maand kocht ik bij het tuincentrum een bos eucalyptus takken. Prachtig vind ik ze, als decoratie in een hoge glazen vaas. De oplettende kijker heeft de takken vast al eerder gespot op mijn blog: in het blogje over het restylen van een tweedehands krukje kwamen ze al voorbij. Omdat eucalyptus zo mooi opdroogt gaat een tak heel lang mee, geur en kleur blijven nagenoeg hetzelfde zolang je ze niet op water zet. Van die grote bos bleven een paar takjes over, leuke uitdaging om eens te gaan knutselen met papier én groen. Of die combinatie een hit is? Dat vertel ik je in deze blog.


Een eenmalige snailmail als bedankje
Wat ik zo leuk vind aan Instagram is dat ik regelmatig post projectjes tegenkom die meer dan de moeite waard zijn om aan mee te doen. Dan heb ik het niet alleen over de swaps die op Instagram worden georganiseerd, maar ook over hele kleine projectjes. Zo is Pia een project gestart met de titel 'Seeds for Bees'. De naam zegt het al, Pia deelt een mix van bloemzaadjes welke, eenmaal uitgegroeid tot volwassen planten, graag bezocht worden door bijen. Zoals bij de meesten wel bekend zijn met name de wilde bijen met uitsterven bedreigd. Een mooi idee om post en liefde voor de natuur te verenigen. Als bedankje voor de zaadjes beloofde ik Pia een snailmail toe te sturen.


Aan de slag met groen
Op bovenstaande foto zie je hoe gezellig zo'n Seeds for Bees pakketje eruitziet. Daar moest natuurlijk een fijne snailmail tegenover staan, dus hup aan de slag. Ik begon met het idee van de eucalyptus en dat bleek eigenlijk helemaal niet zoveel nodig te hebben voor een goed resultaat. Ik knipte een klein takje af, plakte dat met een strookje washi tape op een kant en klaar kaartje (IKEA) en voorzag de tak van een onderschrift met behulp van de lettertang. De blaadjes van de eucalyptus breken niet zo vlug en dat maakt dat het perfect te gebruiken is bij het maken van post. Je kunt het gerust in een envelop steken en iets plat duwen, er gaat weinig aan kapot. Leuk om eens mee te experimenteren!


Inpakken met bakpapier
Ook voor de verdere invulling van deze snailmail bleef ik bij het thema van groen en natuur. Als 'goodie' zocht ik een bijpassende postzegel uit, gestempeld en wel. Een postzegel alleen is ook maar een postzegel, dus koos ik voor een extra verpakking. In de meest recente blog over het ABC kaartenproject schreef ik over het werken met pergamijn papier. Ik kreeg toen de tip eens met bakpapier aan de slag te gaan, dit heeft immers een zelfde soort effect. Een prima tip, zo bleek. Met behulp van een mal vouwde ik een klein cadeauzakje. Daarin stopte ik een strook ruitjespapier, vervolgens ging de postzegel erin. Dichtplakken met een gekleurde strook washi tape en klaar.


Datzelfde trucje, maar dan een maatje groter, haalde ik uit met een aantal kant en klare labels die ik voorzag van verschillende botanische stempels. Het doorschijnende effect geeft het net iets extra's. De stempels vond ik ooit eens in de kringloop, als onderdeel van een setje oude schoolstempels. Gelukje!


Maar ook: inpakken ter bescherming
Om helemaal in de lijn te blijven ging ook het kaartje met eucalyptus tak in een doorschijnend zakje, deze keer wel één van pergamijn. Niet zo zeer om het effect, wel om de bescherming van de blaadjes. Ook daarvoor zijn zulke zakjes fijn om op voorraad te hebben. Je weet immers nooit wat er tijdens het traject van verzending met een envelop kan gebeuren. Zeker wanneer je post kwetsbare onderdelen bevat valt een extra hoesje aan te raden.


Mixen en matchen voor een bijpassende envelop
Voor de envelop deed ik een beroep op de platen uit Flow Magazine én met succes. De postzegels passen perfect in het geheel. Ook hier liet ik het ruitjespapier terugkomen. Het adreslabel maakte ik met behulp van de typemachine, het begint bijna mijn handelsmerk te worden. En ja, dan de koning... ik had de tape al opgeplakt en toen moest de postzegel nog. Die dan uiteraard veel te groot bleek, dus draaide ik de zegel een kwartslag. Ik stuur zelden internationale post en ben overduidelijk het formaat van de binnenlandse zegels gewend, haha. En het werken met eucalyptus of vergelijkbare gedroogde planten bij het maken van snailmail? Dat ga ik zeker vaker toepassen!

Maken jullie weleens gebruik van gedroogde bloemen of planten bij het maken van post?  

You Might Also Like

1 reacties

  1. Wat een superleuke snailmail zeg!
    Ziet er geweldig uit.
    En goede tip van dat doorschijnende papier, straalt een beetje luxe uit vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.