Ontdek de plek: aardbeien plukken in Manderveen

juni 19, 2016


In het uiterste noorden van de regio Twente (provincie Overijssel) en tegen de grens met Duitsland ligt het dorpje Manderveen. Hoewel voor velen gelegen in een uithoek en op het eerste oog misschien niet zo bijzonder, is dit Twentse dorp wel degelijk het bezoeken waard. 

Op bezoek bij De Manderveense Aardbei
Aan de Broekdijkweg 25 liggen de groene velden van de familie Hindriksen. In de zomermaanden ben je bij De Manderveense Aardbei van harte welkom om met eigen hand aardbeien te komen plukken. Wanneer de oogst het toelaat kun je tevens een bakje vullen met bramen, frambozen en rode bes. Dit weekend voor ons geen aardbeien van de fruitkraam op de markt, we gingen gezellig zelf aan de pluk.



De pret begint in het winkeltje bij de boerderij vooraan op het erf. Hier haal je een mandje op en krijg je te horen welk plukveld deze dag open is gesteld voor zelfpluk. Wij volgen de pijlen naar blok A en komen terecht bij een veld ingedeeld in tig paden, met aan weerszijden stellingen vol aardbeienplantjes. Anders dan in eigen tuin hoeven we hier vandaag niet laag bij de grond te hurken om de aardbeien te plukken. De planten worden geteeld in milieuvriendelijke veenbalen en hangen beschermd tegen regen en wind op een hoogte van 1.20 meter.


Wat is er nu zo leuk aan het zelf plukken van fruit?
Wat ik zelf het leukste vind aan het plukken is de speurtocht naar dé perfecte vrucht. Niet te rijp, maar ook zeker niet te groen. Tijdens het plukken ga je heel bewust naar de plant kijken. Al gauw ontdek ik een strategie: geeft het steeltje makkelijk mee, dan is de vrucht klaar om geplukt te worden. Behalve dat het heerlijk is om buiten te lopen merk ik tijdens het plukken dat ik het onwijs leuk vind om zo bewust met de natuur bezig te zijn. Wat dat betreft is een bezoek aan De Manderveense Aardbei ook een perfecte activiteit om te ondernemen met kinderen. Leerzaam én lekker!


Terug naar waar we begonnen
Het plukken eindigt waar de pret begon: in het winkeltje bij de boerderij. Hier worden de bakjes gewogen en reken je de zojuist geplukte vruchten af. Mocht je daarna nog trek hebben kun je elders op het erf aanschuiven in de koffieschuur of op het terras. Tip van deze lekkerbek: bestel bij de koffie of thee eens een echte Twentse beschuit met aardbeien. Smullen!


Voor het met eigen hand plukken van aardbeien kun je in ieder geval tot en met september dagelijks tussen 10:00 en 18:00 uur terecht in Manderveen. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar demanderveenseaardbei.nl. Mocht je eens in de buurt zijn, een bezoek valt zeker aan te raden!

You Might Also Like

3 reacties

  1. Dit lijkt me echt leuk om te doen, ziet er supertof uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk! Daar zijn mijn aardbeienplantjes niks bij ;-) Helaas woon ik wel een beetje ver weg, maar het idee is super!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.