Kringloopgeluk: vintage boeken en botanische prenten

juni 07, 2016


De boekenafdeling van een kringloopwinkel lijkt op het eerste gezicht lang niet altijd interessant. Heb je pech dan staan alle boeken ook nog eens random in de kasten, geen beginnen aan. Overslaan dan? Nee joh! Op deze afdeling kun je wel eens hele fijne pareltjes vinden. De laatste weken zocht ik in het bijzonder naar vintage boeken met botanische prenten. Het merendeel van deze boeken is afkomstig uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Mooi spul! Waarom ik ze koop? Ik vind ze alleen al prachtig als decoratie in de boekenkast, maar sla je eens zo'n boek open dan zul je vast en zeker snappen wat ik bedoel. Vandaag een klein voorproefje uit de boeken en prenten die ik afgelopen maand vond.


Gebruiken voor snailmail of toch in de kast?
Dit bedoel ik dus, pagina's vol kleurrijke tekeningen van allerlei bloemen en planten. Ik weet dat er heel wat snailmailers zijn die zonder moeite de schaar zetten in dit soort oude boekjes en eerlijk is eerlijk, de plaatjes zijn inderdaad prachtig te gebruiken bij het maken van post. Toch kan ik het nooit over mijn hart verkrijgen boeken kapot te knippen, ergens vind ik dat toch zonde. Zeker wanneer het om hele oude exemplaren gaat. Dit exemplaar pronkt gezellig in de boekenkast.

Al bladerend door de Alpen
Bij dit soort vondsten ben ik altijd reuze nieuwsgierig naar de afkomst. Dit boekje met bloemen uit de Alpen past precies in een zak van een broek of jas en ziet er ook echt gebruikt uit. Zie je het al voor je? De man die al wandelend door het Alpenlandschap zijn boekje pakt, op zoek naar het plaatje dat het meest lijkt op de bloem die hij net op zijn pad vond. Fascinerend!


Hoe vind je zulke boeken?
Vergelijk je bovenstaand boek over dieren en planten in de duinen met het boekje over de Alpen dan valt je direct op dat de covers flink verschillen. Waar het eerste boekje ook aan de buitenkant prachtig is om te zien, is dat bij het exemplaar op de foto hierboven een ander verhaal. Wanneer ik specifiek op zoek ben naar vintage boeken kijk ik veelal naar het lettertype op de kaft in combinatie met eventuele beschadigingen. Deze twee zijn vaak al voldoende om boeken snel te scannen op jaartal. Botanische boeken hebben zelden de grootte van een atlas of encyclopedie. Je ziet aan bovenstaande twee boeken ook al dat de titels vrij algemeen kunnen zijn, iets om te onthouden tijdens het winkelen.


Vergeet de kaartenbak niet!
Bovenstaande prent uit het boek Wat vind ik in de duinen is absoluut mijn favoriet, dat heeft geen uitleg meer nodig hè? Heb je er geen bezwaar tegen om zulke boekjes te beschadigen, dan is het ook een leuk idee om dergelijke prenten in te lijsten ter decoratie. Maar mocht je net als ik daar niet zo'n held in zijn, niet getreurd! Vrijwel iedere kringloopwinkel heeft wel een bak met ansichtkaarten staan en ook daar kun je mooie prenten in tegenkomen. In het blogje over de kringloopvondsten van april liet ik al twee kaarten zien en ook afgelopen maand was het weer raak. Mijn kaartenrek raakt goed gevuld :-)


Er is meer...
Naast deze botanische boeken en prenten vond ik de afgelopen maand nog meer leuks, daar later deze week een blogje over. Wil je in het vervolg niets missen van mijn kringloopgelukjes, volg me dan op Instagram. Daar toon ik regelmatig mijn meest recente vondsten, voordat ik ze bundel en ze hier als blog verschijnen. Andersom ben ik ook erg nieuwsgierig naar jullie meest recente vondsten, laat gerust van je horen in een reactie onder deze blog. Zijn de botanische prenten bij jullie ook favoriet?

You Might Also Like

5 reacties

  1. Ik vind ze altijd heel mooi om te zien en je kunt er zeker leuk mee decoreren! Ik moet ook eens naar de kringloop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze toch mooi die boeken!
    Prachtige prenten en snap helemaal dat je nadenkt over de afkomst van de boekjes...
    Zie dat mannetje in de alpen al helemaal voor me ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zulke mooie boeken kom ik nooit tegen, hoewel ik wel vaak zoek bij de boeken bij de afdeling flora en fauna. De afdeling kaarten is helemaal treurig bij ons. Speciale vondsten dus. Wat je ook kunt doen als je iets wilt gebruiken voor de snail: scan en print wat je wilt gebruiken, dan blijft het origineel intact. Ideetje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat de kringloop in jouw omgeving weinig aanbod heeft op het gebied van botanische prenten. Het is hier ook vaak goed zoeken, maar zo nu en dan duikt er weer wat leuks op. Het scannen van de mooiste platen vind ik een geweldig idee, dankjewel!

      Verwijderen
  4. Bij de afgeschreven boeken in de bibliotheek vind ik wel een iets moois waar al in geknipt of getekend is. Dat maakt het makkelijker. Het is sowieso een kwestie van de eerste keer scheuren of de schaar er in zetten. En er is maar weinig voor de eeuwigheid.
    Prachtige vondsten deed je!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.