DIY - een tweede leven voor het afgedankte krukje

juni 10, 2016


Wat een likje verf al niet kan doen! Het gele krukje is mijn nieuwste pronkstok in mijn werkkamer. De kringloop staat vol met afgedankte meubels die je, met behulp van een lading schuurpapier en een blik verf, om kunt toveren tot prachtige meubels. Zo creëer je in een handomdraai een uniek interieur, want deze stukken ga je nergens anders vinden dan bij jou thuis. Hoewel, in een handomdraai?

 
Hoe het begon...
Goed, 'in een handomdraai' is misschien iets te rooskleurig. Dit handgemaakte krukje was oorspronkelijk donkergroen. Dat leek me vooraf niet zo'n probleem, maar och jee... wat een werk! In mijn eerste plan zag ik een prachtig blank geschuurd krukje, waardoor je het echte vakwerk van de timmerman weer zou kunnen zien. Vorig zomer deed ik al eens een poging met behulp van de schuurmachine, maar die gaf het halverwege op. Ik kan het begrijpen, want wat een pokkewerk was het om die dikke verflaag te verwijderen. De kruk verhuisde naar de opslag op zolder, ik was er wel even klaar mee. Door het eerste plan kon overduidelijk een dikke streep.


De foto hierboven dook ik op uit het archief. Hierop kun je duidelijk de originele staat zien. Op zich is het patroon best leuk bedacht en in een oud boerderijtje zou het prima staan, maar voor mijn zwart-wit interieur een no go. Afgelopen week begon het ineens weer te kriebelen. Iedere keer dat ik in de berging op zolder kwam keek het krukje me aan, bijna voor een tweede keer afgedankt.


Poging twee
Hoogste tijd om dit DIY project eens af te ronden. De kruk ging mee naar beneden en met behulp van een nieuwe schuurmachine begon ik 's middags opgetogen aan de klus. Eerder die ochtend kocht ik al een blik verf, dus dit project moest hoe dan ook slagen.


Hoe dat ging? De schuurmachine heeft het volgehouden, maar opnieuw was het een flinke klus. Een tip van deze ervaringsdeskundige: mocht je de keus hebben, sla de meubels met een dikke en donkere laag verf lekker over. Daar bespaar je jezelf heel wat werk mee. Na een dik uur schuren was ik tevreden. Het krukje maakte ik schoon met een sopje en liet ik drogen in het zonnetje. Dat is dan weer het voordeel van DIY projectjes bij zomerse temperaturen, je kunt heerlijk buiten aan de slag.


Van oker naar pastel
Ik kocht bij Kwantum een blikje krijtverf van het merk Ashford & Sons. In de webshop stond dit blik beschreven als een oker gele kleur en eenmaal in de winkel aangekomen leek de kleur op de verpakking daar ook redelijk op aan te sluiten. Nu is dat bij verf nog wel eens een dingetje, de werkelijke kleur van verf kan altijd wat afwijken van de verpakking. Zo ook bij dit merk. De verf bleek een stuk lichter dan gedacht. Beslist geen teleurstelling, want eenmaal bezig met verven kon het me meer en meer bekoren. Ik ben helemaal niet zo'n liefhebber van pasteltinten, maar deze kleur is prachtig. En het eindresultaat? In combi met zwart, wit en natuurlijke materialen een schot in de roos.

You Might Also Like

6 reacties

  1. Wat leuk zeg! Is een heel mooi krukje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zeker de moeite waard geweest, want het resultaat is super! Ik vind die stippen op de muur ook heel leuk, ga ik onthouden :-) En je hebt een heel leuk blog, ben je gaan volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooii!! Het kleurtje past perfect bij de rest van het interieur! Het is totaal geen okergeel maar wel een prachtig kleurtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het resultaat van hard werken is het mooiste! Het lijkt een naturel kleur en staat prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi resultaat!
    Het staat prachtig in je mooie werkkamer.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk! Erg mooi resultaat geworden. Wij knappen ook wel eens spulletjes op, in een toekomstige nieuwe woning willen we dat ook zeker doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.