De eerste maand met een Pilea Peperomioides

juni 02, 2016


Een maand geleden haalde ik mijn eerste Pilea in huis. Een klein stekje met vijf iets grotere blaadjes, twee kleinere en één in de knop. Wat een Pilea precies nodig heeft om te groeien? Ik had geen idee. Op goed geluk stopte ik het stekje samen met een schep potgrond in een glazen potje. Het potje zette ik op de vensterbank en om de dag gaf ik het plantje een scheutje water. Om te zorgen dat alle blaadjes evenveel licht krijgen draaide ik het potje iedere dag een kwartslag. Maar werkt deze aanpak?


Oordeel zelf
Op bovenstaande foto zie je de Pilea zoals hij was toen ik 'm kreeg, echt nog een baby plantje. Vergelijk je dat met de eerste foto in deze blog, dan zie je dat het plantje in een maand tijd zichzelf bijna heeft weten te verdubbelen in grootte. Wekelijks kwamen er wel één tot twee nieuwe blaadjes boven. Onwijs leuk om te volgen, want iedere ochtend is er wel iets nieuws te ontdekken. Die nieuwe blaadjes glimmen als een gek, net kleine cadeautjes. En zo ervaar ik het verzorgen van een jong plantje ook.


Dus werkt het?
Kan ik dan concluderen dat veel licht, om de dag een scheutje water en dagelijks het potje draaien de juiste aanpak is voor een Pilea? Ik weet het niet zo goed. Afgaande op de groei zou je zeggen van wel, maar wat me doet twijfelen zijn de kleur en de vorm van de nieuwe blaadjes. Minder rond en lichter van kleur dan de blaadjes die al aanwezig waren toen ik het plantje als stekje kreeg. Omdat dit mijn eerste Pilea is heb ik ook weinig vergelijkingsmateriaal. Allicht trekken kleur en vorm op een later moment wel weer bij en is het in deze fase heel gewoon dat ze iets afwijken. Misschien vangt het plantje toch te veel licht in de vensterbank. Iets om mee te experimenteren de komende tijd.


Geen ander potje?
In de eerste blog die ik schreef over de Pilea vertelde ik dat ik het plantje in een ander potje zou gaan stoppen. Ik twijfelde nogal over de geschiktheid van het glazen potje, eventueel overtollig water kan immers nergens wegstromen. Toch bleek de dagen daarna dat het plantje het enorm goed deed. Voorlopig staat ie dus gezellig in het glazen potje. Ik vind het er zo leuk uitzien! 

Ben jij een ervaren Pilea verzorger en denk jij na het zien van deze update nog enkele tips te hebben om me vooruit te helpen bij de verzorging? Bijvoorbeeld over het verschil in vorm en kleur van de blaadjes, of een tip over de hoeveelheid licht en water? Ik lees ze heel graag terug onder deze blog :-)

You Might Also Like

4 reacties

  1. Het is een schatje, die Pilea van je! Het nadeel van zo goed voor iets zorgen en er op letten, is dat je werkelijk alles opmerkt. Zo gaat het ook bij een (eerste) baby ;-)
    Ik heb zeven Pilea-baby's en die groeien heel langzaam. Ze krijgen in ieder geval veel zon en lijken het daar goed bij te doen. Bij het overzetten van een plant zonder binnenpot, doe ik onderin wat scherven van een terracotta pot. Daar kan mogelijk teveel vocht intrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve reactie, Ageeth. Je hebt helemaal gelijk, ieder detail valt op bij zo'n eerste. De tip over de scherven ga ik onthouden, dankjewel!

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige foto en wat een prachtige plantje! Ik bedoel hoe schattig!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterende foto! Geen ervaring met de plant, ik heb alleen maar cactussen en groente planten buiten.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.