Recept: Tiramisu van Griekse yoghurt, aardbei en wijn

mei 10, 2016


Met mooi weer krijg ik altijd extra zin om de keuken in te duiken. Waar dat aan ligt? Geen idee. Met de fijne temperaturen van afgelopen weekend besloot ik een dessert te maken met drie van mijn favorieten: yoghurt, aardbeien en witte wijn. De vrijdag voor Moederdag toog ik naar de supermarkt om inkopen te doen. Aangekomen bij de fruitafdeling sprong daar een prijs van 4 euro tegemoet voor een bakje van 500 gram aardbeien. Goed, dat is wel heel overdreven. Toch doen?

Prijs je rijk met twee kronen op het koppie
In zulke gevallen is een Turkse supermarkt op de hoek van de straat een uitkomst. Voor dezelfde hoeveelheid betaalde ik daar € 1,50. Overheerlijk waren ze! Enige verschil? De vorm, jawel. Een aardbei met twee kroontjes aan de top of een dubbel uiteinde komt er bij de supermarkt niet in. Nou, bij mij thuis wel. Een hiep hiep hoera voor de kromme aardbei! En de uiteindelijke tiramisu? Ik vind 'm zalig! Scroll even verder, dan vertel ik je stap voor stap hoe ik dit Italiaanse dessert heb gemaakt.


Op het boodschappenlijstje
Wat heb je nodig voor deze tiramisu? Ik kocht een bak van 500 gram aardbeien, één verpakking lange vingers, een beker van 500 ml Griekse yoghurt (waarvan je 250 ml nodig hebt) en 250 gram mascarpone. Uit de voorraadkast haalde ik 40 gram poedersuiker en één zakje vanillesuiker. Voor de wijn (circa 1 tot 1,5 glas) gebruikte ik een restje uit een al eerder geopende fles Sauvignon Blanc.


[1] Griekse yoghurt
Ik begon met het afwegen van de Griekse yoghurt in een apart schaaltje. Zoals hierboven al beschreven heb je circa 250 ml nodig. Ik gebruikte yoghurt van Arcadios (Albert Heijn) met 10 gram vet per 100 gram. Wil je een slankere tiramisu, dan kun je kiezen voor een Griekse yoghurt met 0% vet. Waarom specifiek Griekse yoghurt? Heel simpel: vanwege de dikte. Zo hoef je in combinatie met de mascarpone geen gelatine te gebruiken.


[2] Mengen met mascarpone, vanillesuiker en poedersuiker
De yoghurt kun je vervolgens in een kom mengen met de 250 gram mascarpone, één zakje vanillesuiker van circa 7 gram en de helft van de poedersuiker: +/- 20 gram. Dit kun je met een lepel door elkaar roeren, een mixer is overbodig. Ik geef voor dit recept de voorkeur aan poedersuiker boven kristalsuiker omdat het makkelijker mengt met de overige ingrediënten.


[3] Lange vingers in een badje van witte wijn
Dit keer geen gevulde glazen, wel een diepe schaal. Ik gebruikte een ovenschaal welke ik voor +/- een halve centimeter onderzette met witte wijn. Daarop legde ik de lange vingers, hoeveel je er nodig hebt ligt aan de afmeting van de schaal waarin je de tiramisu op gaat bouwen. Over het algemeen volstaat één verpakking lange vingers. De koekjes zuigen de wijn vrij snel op. Mocht je liever voor een alcoholvrije tiramisu gaan, dan kun je de wijn eventueel vervangen voor een vruchtensap.


[4] Puzzelen met laagjes
Voor de onderste laag leg je de net geweekte lange vingers op de bodem van de schaal die je wilt gebruiken voor de tiramisu. Je zult ongeveer een half pak nodig hebben om de bodem volledig te bedekken. Eroverheen gaat de helft van het mengsel van Griekse yoghurt en mascarpone.


[5] Aardbeien ontkronen en tot moes verwerken
Ja, daar gaat die kroon! Voor de volgende laag hebben we circa 200 gram gepureerde aardbeien nodig. Een makkelijk werkje wanneer je gebruikmaakt van een blender of staafmixer. Bij de aardbeien gaat het overige deel van de poedersuiker: circa 20 gram.


[6] Rood, wit, koek...
De gepureerde aardbeien giet je vervolgens over de laag van yoghurt en mascarpone heen. Met een lepel kun je de boel enigszins glad strijken, zodat alle hoekjes worden voorzien van kleur.


[7] Het laatste deel lange vingers
Bovenop de saus van aardbeien en poedersuiker gaat wederom een laag lange vingers. Vergeet ze niet eerst onder te dompelen in het badje van witte wijn of vruchtensap, net wat je gaat gebruiken.


[8] Spatelen tot de kom leeg is
Net als bij stap 4 gaat over de laag lange vingers een laag van het yoghurt en mascarpone mengsel. Dit is voorlopig de laatste laag. Je kunt de tiramisu nu afdekken met huishoud- of aluminiumfolie en deze voor minimaal twee uur wegzetten in de koelkast, zodat het geheel kan opstijven. Smaken die door elkaar heen gaan lopen en zo, och dit gaat zo lekker worden. In de tussentijd kun je dus reuze gezellig de keuken op gaan ruimen. Dat is dan toch weer het nadeel van dit soort activiteiten ;-)


[9] De bovenste laag klaar? Smullen maar!
Wanneer je de tiramisu uit de koelkast haalt kun je de laatste laag leggen. Ik strooide eerst wat cacaopoeder over de bovenste laag en legde er vervolgens dungesneden plakjes aardbeien overheen. Mits gekoeld kun je deze tiramisu circa twee dagen bewaren, waardoor je 'm ook goed in het voren kunt maken. De verschillende smaken hebben dan alle tijd om in te trekken en elkaar te versterken.

Afsluitende tip over de wijn: zoals ik al schreef gebruikte ik wijn uit een al geopende fles. Witte wijn heeft de eigenschap gauw zuur te worden, dat kun je in deze tiramisu als voordeel gebruiken. Dat zure blijkt juist een fijne tegenhanger in de smaakcombinatie van zuivel, koek en fruit. Enjoy!



En dan nog even dit: wie helpt deze blogger aan de juiste link? 
Toen ik gisteravond de statistieken van 365 Miles to Paris bekeek schoot de lijn flink omhoog. Altijd fijn om te zien dat blogs goed gelezen worden, dat geeft veel motivatie om lekker door te bloggen. Wat is nu het geval? Uit de statistieken blijkt dat specifiek de blog over kringloopgeluk ergens dit weekend genoemd is op Facebook, iets wat ik erg leuk vind. Helaas kan ik nergens herleiden wie zo lief is geweest zijn of haar volgers te verwijzen naar de betreffende blog. Weet jij het wel? Ik hoor het heel graag, via een reactie hier of wanneer je dat liever hebt per mail: 365milestoparis@gmail.com.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Wat ziet het er heerlijk uit! Een recept om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk recept!
    Je foto's zijn ook goed gelukt, thanks voor het recept :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en lekker, wat willen we nog meer?!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heerlijk uit! Zo'n zin in nu! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.