Kringloopgeluk: vintage papierwaren en Rembrandt

mei 03, 2016


Rembrandt? Ja! Ik vond een heerlijk kitsch schilderij. Zo fout dat het weer leuk is. Hoewel er nog wel een DIY aan vast zit. Daarover verderop in deze blog meer. Behalve dat foute schilderij ging er namelijk nog meer mee naar huis afgelopen maand. 

Teunisbloem van 46 jaar oud
Zo vond ik in een doos met oude postkaarten bovenstaande natuurprenten. Op de linker staat teunisbloem afgebeeld. Het kaartje stamt uit 1970, uitgebracht door Natuurmonumenten ter promotie van het boek Wilde Planten en ten gunste van de aankoop van het Deelerwoud in Gelderland. Sinds midden jaren 70 is dit stuk natuurgebied ook werkelijk in handen van Natuurmonumenten. Dit soort weetjes achter kringloopvondsten vind ik zelf enorm leuk. Ik zoek mijn vondsten dan ook vaak even na op Google. Het kaartje met de vlinders komt uit de reeks ansichtkaarten van Stichting Kinderpostzegels van 1991, getekend door Marjolein Bastin.


Omdat je nooit genoeg planten kunt hebben
Op de plank in de slaapkamer staat een prachtige gele prent. Ik liet 'm al eens zien op Instagram. Toen ik dit mosterdgele potje tegenkwam wist ik het dan ook direct: we hebben een match! Het plantje kocht ik bij IKEA voor € 1,99. Was het maar zo'n feest dat de kringloop hier ook planten aanbood, maar helaas. Doet jullie kringloop dat wel? Ik zie daar best markt in, zowel voor planten als zaadjes. Lijkt me onwijs leuk, een soort asiel voor planten zonder baasje. Goed, ik draaf door.


Holland's strand uit 1959
Jawel, dit zijn dus de echte pareltjes. Hoe komt zoiets toch terecht in een kringloopwinkel? Dat vraag ik me dan af. Dit kaartje werd in 1959 door ene Klaas verzonden vanuit Zandvoort naar familie of vrienden in Denekamp. Dat ligt circa 38 kilometer af van de kringloopwinkel waar ik het kaartje vond. En wat ik er dan mee doe? Het kaartje heeft een plaatsje gekregen in mijn pronkrek.


De echte postliefhebber snapt vast en zeker wat ik zo leuk vind aan deze vondst. Dit is écht oud. Kijk alleen al naar de postzegel: slechts 2 cent. Daar kunnen we vandaag de dag enkel van dromen. En een postcode? Dat kende men eind jaren 50 nog niet. Pas in 1977 ging Nederland over op postcodes.


Tussen kunst en kitsch
Ach, daar is ze dan: het meisje van Rembrandt. Het origineel werd geschilderd in 1645 en hangt vandaag de dag in Dulwich Picture Gallery, te vinden in het zuiden van Londen. Op de achterkant van de lijst van het exemplaar dat ik kocht vond ik een sticker met gegevens van de lijstenmaker. Het telefoonnummer kent slechts vijf cijfers. Deze prent is dus werkelijk een oudje, tof. Hoewel dat me wel twijfels geeft over de DIY die ik er mee van plan was. Ben je enigszins op de hoogte van de interieurtrends dan heb je ze vast weleens langs zien komen: oude schilderijen die deels met witte verf worden overgeschilderd. Ik vind het effect heel leuk, maar ik ben nog niet helemaal zeker of ik het aandurf met deze vintage plaat. Zou jij het erop wagen of is dit meisje zo leuk genoeg?


Nou, vooruit dan. Nog even mijn nieuwe plantje in de spotlights, omdat ik 'm zo leuk vind. Als we het dan toch hebben over dingen die blij maken: welk item vormt jouw meest recente kringloopgeluk?

You Might Also Like

5 reacties

  1. Mooie vondsten zeg ! Ik zou het schilderijtje trouwens zo laten... Misschien de lijst oppimpen met hele felle kleuren.. ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind 'Groeten uit Zandvoort' geweldig! De kaart was ergens gedurende 57 jaar...
    Volgens mij wil het meisje van Rembrandt een vleugje goud of een gekke, bijzondere muursticker.
    Dit is niet één blogbericht, dit zijn er meer <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk artikel is het geworden, mooie vondsten ook!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, mooie vondsten weer! Het schilderij is zo ook al prachtig, ben benieuwd wat je er eventueel mee van plan bent. Het plantje is een schatje en ook het papier is heel mooi. Inderdaad echt kringloopgeluk!
    Mijn meest recente vondsten waren een donkergroen vestje voor mijzelf en een leuk zomers bloesje voor mijn zoontje.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.