Hoera, het is een... Baby Pilea!

mei 06, 2016


Mag ik je voorstellen aan onze nieuwste aanwinst in de plantenfamilie? Tja, ook hier moest en zou een Baby Pilea komen. Ik ben ineens helemaal van de plantjes in huis en de verzameling groeit en bloeit. In mijn vorige blog over kringloopgeluk zag je er al één voorbijkomen en ook dit prachtige exemplaar kon niet missen: de Pilea Peperomioides. In deze blog meer over de aanschaf van dit plantje.


Hoewel half Instagram vol staat met trotse bezitters valt het nog niet mee aan een stekje te komen. Ik bezocht het plaatselijke tuincentrum, maar vertrok zonder aankoop huiswaarts. De Pilea, of Pannenkoekenplant zoals ze ook bekend staan, werd er niet verkocht.

Tip voor Noord-Nederland
Dat mijn lokale plantenboer de Pilea niet verkoopt wil overigens niet zeggen dat jouw tuincentrum dat ook niet doet. Woon je in de omgeving van Assen, Groningen of Zwolle, neem dan eens een kijkje bij Tuinland. Daar schijnt de Pilea wél onderdeel te zijn van het assortiment.


De stress van een jonge ouder
Ik zocht wat op internet en kwam via Instagram alsnog in contact met een lieve dame die een stekje overhad. Het verzenden was even een dingetje, maar tussen twee natte wattenschijfjes, in een open plastic zakje en vervolgens in een bubbeltjesenvelop kwam mijn Baby Pilea zonder kleerscheuren aan bij zijn nieuwe onderkomen. Als een kind zo blij was ik, maar ook zo onzeker als een jonge ouder. Doe ik het wel goed? Verzorg ik 'm wel juist? Heeft ie het niet te warm of te koud?


Een ander bedje voor deze baby
Ik ben er al wel over uit dat er toch een ander potje moet komen, eentje waar het water makkelijker weg kan. Het glazen potje waar ik de Baby Pilea nu in heb gezet ziet er voor het oog mooi uit (hoera voor hergebruik), maar echt functioneel voor de groei is het geloof ik niet. Vinden jullie het leuk vaker updates te krijgen over de groei en bloei van mijn nieuwe groene hobby? Laat het me weten! Hopelijk groeit deze Baby Pilea in een jaar tijd uit tot een grote Pilea en kan ik zelf stekjes uitdelen.

Ben je zelf ook een trotse Pilea eigenaar en heb je tips voor de verzorging? Ook die hoor ik graag :-)

You Might Also Like

8 reacties

  1. Ik was heel toevallig met mijn tante in Tuinland in Zwolle afgelopen woensdag. En daar stonden drie Pilea's, waarvan één met wel zes baby's. Eén keer raden wier er gisteren aan het verpoten was, zo leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jee bedankt Ageeth voor het wegwijzen naar dit blog. Dit is te leuk om niet te volgen! Hallo Ingrid, hier vanaf nu een trouwe nieuwe fan!

      Verwijderen
    2. Och lieve Ageeth, wat een gelukkige vondst. Lekker van genieten!

      Prie Praat, een dikke merci voor je lieve woorden. Gezellig dat je blijft hangen!

      Verwijderen
  2. Oh wat een mooi plantje! Mooie ronde blaadjes. Succes met het zorgen voor je plantje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel mijmerize, het zijn inderdaad prachtige plantjes :-)

      Verwijderen
  3. Leuk artikel! Deze pilea is ook wel echt weer een plaatje... die van mij gaat ook goed! Als je ze gewoon optijd water geeft kan er niet zo heel veel aan fout gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaa leuk! Heb sinds kort ook een pilea, maar heb echt geen groene vingers haha en wil deze toch wel heel graag in leven houden, dus tips zijn welkom! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb vandaag mijn stekje ontvangen en ben ook een onzekere pilea mama haha. Heb hem ook in een glazen potje, ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.