ABC kaartenproject: van Jatse en Klessebessen

mei 24, 2016


Jatse?! Een enorm vraagteken rees op boven mijn hoofd, wat is jatse? Kom je uit de omgeving van Maastricht dan verschijnt er nu vast een lach op je gezicht. De uitleg op het kaartje leerde mij dat jatse dialect is en valt te vertalen als eropuit gaan, de hort op zijn, op pad zijn. Zonder echt een doel, maar vooral voor de gezelligheid. Hoe leuk om dit te gebruiken als thema in een ABC kaartenproject!


Koetjes en kalfjes
Op mijn beurt stuurde ik de K van Klessebessen, gemaakt van een afbeelding uit de serie van MILK. De tekst maakte ik met behulp van de typemachine. Voor een speels effect knipte ik de letters los. Net als in een echt gesprek over koetjes en kalfjes: de gesproken woorden gaan overal en nergens heen, zweven wat door de lucht tot ze opgevangen worden. Vaak met een lach of zoals het kereltje op rechts: het ene oor in... De foto's op papierwaren van MILK bevatten vaak een bepaalde knipoog, mooi snailmail materiaal. Ik knipte de plaat uit een verlopen adressenboek, zonde om weg te gooien.
 

Een envelop om doorheen te kijken
Het geheel verpakte ik in een envelop van doorzichtig pergamijn, zo ontstaat al een soort sneak peek door de envelop heen. Leuk om mee te experimenteren! Enveloppen van pergamijn zijn online o.a. te bestellen bij Inpakken en Uitdelen. Ze bestaan in tal van formaten en hoe kleurrijker de inhoud, des te beter het sneak peek effect werkt. Dus wat dacht je van een handje confetti, of kleine snoepjes in alle kleuren van de regenboog? En helemaal passend binnen de botanische trend van nu: gedroogde bloemen. Met die laatste wil ik binnenkort nog eens aan de slag. 

Maken jullie weleens gebruik van pergamijn bij het maken van snailmail of inpakken van cadeaus of traktaties? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit materiaal en eventuele tips!

You Might Also Like

7 reacties

  1. Nee, ik als noorderling heb ook nog nooit gehoord van 'jatse' maar het is een leuk woord. Ik zeg: landelijk invoeren ;-) Een vrolijke snailmail zeg! En je typmachine komt elke keer weer van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik word elke keer weer blij van jullie snailmail, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Regelmatig pak ik kadootjes in in bakpapier, dat is ook een beetje doorzichtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een slim idee, Jeanettte! Bakpapier heeft inderdaad hetzelfde doorschijnende effect. Goede inspiratie, ik ga het binnenkort eens testen in combi met de enveloppenmal.

      Verwijderen
  4. Die enveloppen zijn ideaal inderdaad! Laatst kocht ik vliegerpapier, ook ideaal voor kleinere dingetjes die ik los in de snailmail stop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een leuk idee! Het vliegerpapier dat ik had was helaas zo dun dat het gauw scheurde, maar ook daar zijn diverse soorten in verkrijgbaar én leuke kleurtjes.

      Verwijderen
  5. Die enveloppen zijn ideaal inderdaad! Laatst kocht ik vliegerpapier, ook ideaal voor kleinere dingetjes die ik los in de snailmail stop.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.