Uitgaande post: het papieren mapje in zwart en wit

april 19, 2016


In de blog 'een papieren mapje vol verrassingen' van 2 april liet ik zien hoe ik van vier losse kaarten een mapje maakte, die ik eenmaal in elkaar gezet vulde met allerlei leuks. In die blog vertelde ik ook dat ik bezig was met een variant op het mapje: dezelfde basis, maar net even anders qua invulling. Inmiddels is het mapje klaar, verzonden en ontvangen. Tijd om 'm ook met jullie te delen!


Wat is er anders aan deze zwart-wit variant? 
In elk geval de kleurencombinatie, logisch. In het eerste mapje maakte ik gebruik van rechthoekige repen waarachter ik de brief en goodies klemde. Voor dit mapje heb ik gekozen voor een inschuif mogelijkheid in de hoeken van de bovenste en onderste kaart. De techniek is vrijwel hetzelfde: je lijmt het op maat gesneden papier aan drie zijden, zodat er een opening ontstaat waar je iets achter kunt klemmen, in dit geval twee velletjes kraft papier waar ik de brief op schreef. Deze velletjes komen heel gewoon van een rol cadeaupapier van HEMA. Even op maat snijden en klaar is je briefpapier. Easy!


Werkwijze voor de basis van het mapje
Mocht het je allemaal te snel gaan of heb je de voorgaande blog gemist: klik dan even door naar het blogje van 2 april. Daarin leg ik stap voor stap uit hoe je tot het papieren mapje komt.


Beplakken en invullen
De basis van het mapje beplakte ik eerst met cadeaupapier van Xenos: zwarte hartjes op een witte achtergrond. Vervolgens ging ik aan de slag met washi tape en repen goudkleurig papier. In mijn collectie knutselspullen zocht ik een aantal goodies bij elkaar: labels, stickers, een kaartje met quote. Dat bij elkaar zoeken vind ik één van de leukste dingen: eindeloos combineren, passen en meten tot de perfecte combi van kleur en materiaal gevonden is.


Klikken met de lettertang
Omdat het uiterlijk van deze snailmail enigszins de grafische kant opging leek het me leuk om de vakjes her en der te voorzien van korte teksten in strakke opmaak, een ideaal klusje voor de lettertang. Ik vond mijn lettertang ooit eens bij de kringloop, een echt vintage exemplaar. Gelukje! 


Mocht je nog geen lettertang in je bezit hebben, HEMA heeft een vergelijkbare tang in het assortiment. Ook kun je online zoeken op lettertangen van het merk Motex, de marktleider op dit gebied. Wel is het zo dat het tape geen heel sterke plaklaag heeft, een vaak gehoorde klacht. Ik smeer altijd nog een beetje lijm onder het label en dan blijft het over het algemeen wel plakken.


Wat zit er nog meer in?
Op rechts zie je een zakje van pergamijn, met daarin een aantal losse stickers. Pergamijn is leuk materiaal om mee te werken omdat het enigszins doorschijnend is. Mooie sneak peek! In het midden van het mapje legde ik een groot label uit een eerdere collectie van Toffe Madammen (tegenwoordig Tinne+Mia). Alsof het ervoor gemaakt is, perfect maatje. De quote op links komt uit de 365 Days of Flow kalender, maar dan die van verleden jaar. Fijne kaartjes om te hergebruiken. 

Met één basis tig verschillende snailmails maken
Met deze snailmail erbij kun je zien dat je met één basis meerdere kanten op kunt, geheel afhankelijk van hoe je het mapje indeelt, beplakt en vult. Het werken met een mapje als basis voor een brief en goodies is mij erg goed bevallen. Zeker een blijvertje! Mocht je 'm gebruiken ter inspiratie voor jouw snailmail: stuur me gerust een fotootje of tag me wanneer je 'm post op social media. Vind ik leuk!

You Might Also Like

0 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.