Uitgaande post: een papieren mapje vol verrassingen

april 02, 2016


Een opvouwbaar mapje, vol te stoppen met allerlei leuks en te verzenden in een envelop van standaard formaat. Een leuke uitdaging om mee te experimenteren, dus dat deed ik de afgelopen week. Uiteindelijk kwam ik op een concept dat vrij simpel na te maken is, maar volledig naar eigen inzicht in te richten is. Fijn materiaal voor de DIY'ers onder ons!  

De basis van het mapje
Wat heb je nodig? Het geraamte van dit mapje van papier bestaat uit vier dunne kartonnetjes met een afmeting van een standaard kaart: 10 x 15 cm. Drie van de vier plak je recht onder elkaar (masking tape is hier een goede hulp, dat vouwt straks lekker soepel). De laatste knip of snijd je doormidden en plak je aan weerszijden van de middelste kaart. 

Tot zover de basis. Je kunt het mapje nu ineenvouwen. De kleine flappen sluit je als eerste, vervolgens vouw je de onderste kaart naar binnen en tot slot gaat daar de bovenste kaart weer overheen. Met het vastplakken is het handig om de tape aan te brengen wanneer het mapje gesloten is. De kaarten hebben wat speling nodig, wil het mapje goed kunnen sluiten. Op naar de creatieve invulling:

Customizen
Het handige van een basis als dit is dat je het eindeloos kunt hergebruiken, in allerlei stijlen en thema's. Ondanks dat de basis gelijk is, kun je met de invulling doen en laten wat je wilt en dat biedt mogelijkheden. Voor deze snailmail ging ik aan de slag met de kleuren roze en mint, in combinatie met een vleugje voorjaar: bloemen en vogeltjes. 


De 'lipjes' waarmee  het mapje te openen is maakte ik met behulp van een ronde pons. De uitsnede vouw je vervolgens dubbel en plak je aan één zijde vast aan het mapje.  


Deurtjes zijn er om te openen
Een verrassingseffect in een poststuk vind ik zelf altijd wel een leuk iets. Met de flappen aan de zijkant kun je dit effect gemakkelijk creëren. Surprise! Wat ligt er verstopt achter de deurtjes?


Insteekvakjes, envelopjes, zakjes
De binnenzijde kun je vrij indelen, ik koos er dit keer voor om gebruik te maken van insteekvakjes. Deze maak je door een strook papier aan drie kanten vast te lijmen. De binnenste zijde laat je open, zodat je hier iets als een kaartje, theezakje of brief achter kunt klemmen. Wel is het handig de vakjes niet te vullen met al te dikke materialen, dat maakt het sluiten van het mapje weer lastig.


Begint de inspiratie al te komen? Binnenkort laat ik een tweede mapje zien: zelfde geraamte, maar opgemaakt in een andere stijl. Daarbij zul je zien dat werken met één en dezelfde basis zeker geen eenzijdige post hoeft op te leveren. Natuurlijk is de vorm van dit mapje geen heel vernieuwend idee, toch geeft het veel mogelijkheden voor snailmail en dát wilde ik graag met jullie delen.


Fijn weekend!

You Might Also Like

7 reacties

  1. Wat ontzettend mooi gemaakt. Het idee is misschien niet nieuw, maar deze inspirerende blog zet mij i.i.g. aan (het werk) om weer eens van die mooie mapjes te gaan maken. Ik ga mijn voorraad papiertjes en kartonnetjes eens gebruiken waarvoor deze bedoeld is: iets voor het grijpen hebben als je opeens zin krijgt om te gaan fröbelen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie reactie, dankjewel! Fijn dat ik je heb kunnen inspireren. Veel knutselplezier gewenst :-D

      Verwijderen
  2. Ah ziet er echt superleuk uit, zo vrolijk & schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heehoi! Na je berichtje op mijn blog ben ik een kijkje op die van jou gaan nemen, super leuk! Ik heb een FB-groep opgezet voor Bloggers in Oost-Nederland, misschien lijkt het je leuk om te joinen: https://www.facebook.com/groups/168687410180480/ . Gaan binnenkort een meeting plannen, mocht je dat ook leuk lijken! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk initiatief! Ik heb me direct aangemeld, dankjewel :-)

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.