Kleurrijke ABC snailmail met simpele basismaterialen

april 15, 2016


Voor de letter D in het ABC snailmailproject liet ik me inspireren door de kleurrijke illustraties van Helen Dardik. De meeste lezers van Flow Magazine zullen de prenten wel herkennen. Dardik tekende o.a. prenten voor het eerste Flow Book for Paper Lovers en iets recenter het Flow Kleurboek. 

Snailmail met een kant en klaar kaartje als basis
Hoewel ik maar weinig echt Helen Dardik materiaal voor handen had, heb ik me vooral laten leiden door het gebruik van veel kleur. Wat ik vandaag wil laten zien is hoe je met gebruik van enkele simpele basismaterialen tot een kleurrijke (thema) snailmail kunt komen. De basis is dit keer een kant en klaar vierkant kraft kaartje met envelop, deze koop je per tien stuks voor 0,59 euro bij Action.


Hergebruik en goedkope materialen
Voor de prenten op de envelop en op de voorkant van de kaart gebruikte ik een tabblad uit een eerdere Flow Magazine. Heerlijk kleurrijk en zeker de envelop is een echte eye catcher geworden. De voorkant van de kaart beplakte ik eerst met in reepjes gescheurde vouwblaadjes, die hebben we vaak allemaal wel binnen handbereik. Met ronde stickers (voor een klein prijsje te bestellen via eBay) en tape plakte ik een randje om de prent, zodat deze qua stijl goed zou aansluiten bij de binnenzijde.


8 kleine verrassingen
Voor de binnenzijde vouwde ik met behulp van een enveloppenmal enkele zakjes in twee verschillende formaten. Hiervoor gebruikte ik dezelfde kleuren vouwblaadjes als op de cover. De brief verstopte ik in een kraft zakje, welke ik in de kaart bevestigde met twee fotohoekjes.


De zakjes vulde ik vervolgens met allerlei platte materialen, het kaartje moet straks immers nog wel in de envelop passen. Ik had naast de prent uit Flow geen door Helen Dardik ontworpen materialen op voorraad, dus koos ik ervoor de zakjes te vullen met kleurrijke goodies: stickers, een stoffen embleem die je ergens op kunt plakken of naaien, knalgele paperclips en een klein memo block.


Welke cadeautjes stuur je mee bij snailmail?
Ik ontvang van lezers die willen starten met snailmail regelmatig de vraag wat voor soort goodies je zoal mee kunt sturen met je brieven. Dat kunnen allerhande dingen zijn, zolang ze maar door de brievenbus passen. Vaak stuur ik enkele knutselspulletjes mee, zoals stickers en kleine stationery. Ook stop ik er zo nu en dan een ongeschreven kaart bij, leuk om op te hangen of zelf te gebruiken. Ook favoriet zijn de theezakjes, een platter en functioneler cadeautje bestaat er volgens mij niet.


Snailmail met 6 basismaterialen
Terug naar de basis van deze blogpost, het maken van (thema) post met simpele basismaterialen. In de gehele snailmail gebruikte ik niets meer dan een kant en klaar kaartje, een plaat uit een tijdschrift, vouwblaadjes, stickers, tape en fotohoekjes. Materialen die het merendeel van ons wel heeft liggen. Hoewel aantrekkelijk is het voor snailmail sowieso niet noodzakelijk de volledige stationery afdeling van een HEMA of welke winkel ook leeg te kopen. Met hergebruik kom je al een heel eind.


Fijn weekend!

You Might Also Like

5 reacties

  1. Dit ziet er geweldig uit! Wauw!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze ga ik ontzettend hard onthouden! Die envelopjes! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net een linkje op mijn blog gezet, omdat ik zo blij van deze kaart word :)
      http://babbebora.blogspot.nl/2016/05/ook-leuk-snail-mail-een-kaart-vol.html

      Verwijderen
  3. Die zal je toch in je brievenbus vinden <3

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.