Dit kun jij ook: 5x hergebruik in het leven van alledag

april 26, 2016


Consumptiemaatschappij, weggooicultuur... het zijn maar een paar benamingen voor ons doen en laten anno 2016. Meer dan ooit is er aandacht voor een groen milieu dat, jawel... begint bij jezelf. Van huis uit ben ik naar mijn idee best milieubewust opgevoed. De liefde voor kringloopwinkels is er in ieder geval met de paplepel ingegoten. En een prullenbak in de keuken? Ik weet niet anders dan dat er een opengeknipt melkpak op het aanrecht stond voor het kleine restafval. 

Ik wil die kromme komkommers wél!
Hoewel ik persoonlijk een groot voorstander ben van hergebruik ken ik om me heen genoeg mensen die al vies kijken wanneer het gesprek over herbruikbare 'afdankertjes' gaat. Jammer, want hergebruik is een breed begrip en kan zelfs zeer stijlvol zijn. Een ander probleem: de hoeveelheid voedsel die we jaarlijks per persoon weggooien. Kromme komkommers komen een gemiddelde supermarkt al niet eens in. Eigenlijk te absurd voor woorden wanneer je er langer over nadenkt. Ons groente en fruit dient dus al een bepaalde vorm te hebben, smaak is haast ondergeschikt.

Ik hield gisteren eens bij welke manieren van afvalvermindering ik persoonlijk toepas, zo op een doordeweekse maandag. Vrees niet voor een hevig lijstje in de categorie milieupolitie. Hergebruik kan zo simpel zijn. Benieuwd naar mijn groene bevindingen van deze dag? Ik schreef er vijf voor jullie op:


[1] F*ck... schimmel op de aardbeien
Hoewel ze nog heerlijk zoet ruiken is het me 's ochtends met een vlugge blik direct duidelijk. De aardbeien die ik afgelopen zaterdag op de markt kocht hebben nu echt hun langste tijd gehad. Her en der begint er schimmel te groeien en hoewel ik dat op kaas fantastisch vind sla ik deze portie even over. Gelukkig valt de schade mee en na een vakkundige kapbeurt met een schilmesje blijft er genoeg fruit over om later vandaag van te smullen. Samen met een banaan en een scheutje melk draai ik er met de blender een smoothie van. Onwijs lekker en zo is het overrijpe fruit ook direct weggewerkt.

[2] Bloemen van de markt
Ah, ik houd er zo van: een bos kleurrijke bloemen op tafel. Bloemen zijn wat mij betreft een echte blijmaker. In mijn zwart-wit interieur vallen de felgekleurde knoppen des te beter op. Ik koop mijn bloemen vrijwel altijd op de markt en kan me er echt op verheugen een nieuw bosje uit te mogen zoeken. Zaterdag koos ik voor een bos zuidenwindlelie, een oranje bloem. Eenmaal thuis moet daar natuurlijk een vaas omheen. Een glazen exemplaar zou het mooiste zijn, maar wat als je die niet hebt? De oplossing bleek weer een simpele: hergebruik van een glazen pot uit de supermarkt. Vorige week diende diezelfde pot nog als opslagplaats voor de gedroogde cranberry's, haha. Multifunctioneel! Eenmaal leeg: de pot schoonmaken, het etiket afweken en klaar is je vaas of voorraadpot.


[3] Tweedehands agenda
Ik kijk eens om me heen en zie als eerste mijn leren agenda liggen. Ik schreef er al eens een blogje over toen ik 'm nog maar net had. Ik kocht dit exemplaar via Marktplaats. De meest bekende vorm van hergebruik: tweedehands. Wat ik aan dit soort agenda's met ringband ook handig vind is dat je 'm volledig kunt inrichten naar eigen smaak. Voor het maken van eigen unieke tabbladen kun je bijvoorbeeld ontvangen postkaarten op maat snijden. Over optimaal hergebruik gesproken ;-)

[4] De waarde van oud papier
Stuur je zelf regelmatig snailmail dan hoef ik je niets uit te leggen over hergebruik van papier. Afgaande op de snails die langskomen op Instagram en diverse blogs durf ik zelfs te stellen dat hergebruik populairder is dan het gebruik van nieuwe artikelen. Een goed gegeven, want oude papierwaren kunnen soms echte pareltjes zijn. Neem nu de postzegels van weleer: gestempeld en al, maar wat zijn ze prachtig. Iets bewuster gaan recyclen kan veel opleveren. 


[5] Attentie: er snakken twee plantjes naar water
Oh ja, plantjes hebben water nodig om te overleven. Laat ik nu in een huis wonen waarbij de bovenverdieping nog ouderwets over enkel glas beschikt. Gevolg: iedere ochtend zeiknatte ramen. Kun je heel moeilijk over gaan doen bij de verhuurder, maar vooralsnog maak ik er maar gewoon gebruik van. Wat doe ik? 's Ochtends haal ik een trekker over het raam en het water dat meekomt gaat linea recta richting de twee plantjes op de vensterbank. Geen gedoe met een gieter, dit werkt dus echt. Van de nood een deugd maken noemen ze dat. Hoe dan ook: hergebruik van water is eigenlijk heel goed te doen, ook wanneer je huis wel fatsoenlijk geïsoleerd is. Water gekookt voor een glas thee en je houdt nog iets over? Hergebruiken! Of wat dacht je van een regenton in de tuin? Die laatste staat zomers ook nog eens garant voor heel wat speelplezier bij de twee neefjes die hier op bezoek komen. 

Dus wat wil je nu concluderen? 
Of we het nu hebben over de vorm van ons fruit, het hergebruiken van verpakkingen of het slim omspringen met water: afvalvermindering staat hoe dan ook centraal. Hoewel je er zelf misschien niet direct heel veel slechter van zult worden wanneer je het niet doet, denk ik dat het wel goed is om zo nu en dan eens stil te staan bij jouw persoonlijke groene leefstijl. Want, hoe groen ben jij? In meer of mindere mate doen we allemaal wel mee aan een vorm van hergebruik. Wat ik met deze blog wil onderstrepen is dat afvalvermindering eigenlijk een heel simpel iets is, dat je zonder al te veel moeite toepast in het dagelijks leven. Think Green! Daar worden we allemaal een beetje beter van.

You Might Also Like

3 reacties

  1. Fijne post!
    En mijn moeder, die was echt goed groen bezig. Ik herken het melkpak op het aanrecht, maar ook alles eten van het seizoen, gebruikte boterhamzakjes mee in de afwas en aan de lijn laten drogen enzovoort enzovoort! Eigenlijk vond ik het toen armoedig, maar het was zuinigheid ten top. En dat is goed voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi stukje inderdaad! Ik denk hier eigenlijk veel te weinig over na terwijl het toch zo simpel is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk geschreven! Mijn grootouders gooien het water van de gekookte eieren altijd in de tuin. Werkt schijnbaar perfect tegen alg :)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.