DIY: Versier de paastak met eieren van strijkkralen

maart 21, 2016


Eigengemaakte paasversiering, aan te passen naar ieder interieur én leuk om te maken met kinderen: ga aan de slag met strijkkralen! Vandaag toon ik je een DIY voor het maken van paaseieren die de paastak zeker zullen opfleuren. 

Paasfeest in alle kleuren
Volg je mijn blog al langer dan weet je dat mijn interieur veelal bestaat uit zwarte en witte elementen, gecombineerd met natuurlijke materialen. Om de versieringen van de paastak daarop aan te laten sluiten koos ik ervoor zelf paaseieren te maken van strijkkralen in de kleuren zwart, grijs en wit. Het leuke van eigengemaakte versieringen is dat je ze precies kunt vormgeven naar jouw smaak. Bij strijkkralen is dat helemaal ideaal, die bestaan namelijk in tal van kleuren: van pastel tot hevig neon. Voor de versiering van mijn eigen paastak maakte ik eieren in drie verschillende designs.


Wat heb je nodig voor deze DIY?
  • Een kleine voorraad strijkkralen, bij voorkeur minimaal drie kleuren;
  • een grondplaat, vierkant of in de vorm van een ei;
  • een velletje bakpapier;
  • een strijkijzer en strijkplank;
  • touw en een schaar.

Voer je deze DIY uit met kinderen, wees dan alsjeblieft voorzichtig met het gebruik van het strijkijzer!


Basisvorm
In principe kun je de eieren naar eigen inzicht vormgeven, zolang je de basisvorm maar weet. Ik gebruikte een vierkante grondplaat (o.a. verkrijgbaar bij IKEA). Op bovenstaande foto is duidelijk het aantal kralen per rij zichtbaar. Ik begon simpel met een gestreept ei, maar zo kun je ook zigzaglijnen aanbrengen, stippen plaatsen of bloemetjes laten groeien (zoals op de eerste twee foto's).


Voor het laatste ei liet ik me inspireren door de toepassing van ombré (geleidelijk kleurverloop). Met meerdere grijstinten natuurlijk nog veel mooier, maar daar voldeed mijn voorraad kralen niet aan.


Gebruik van het strijkijzer
Heb je alle kralen gelegd dan is het tijd om het strijkijzer erbij te pakken. Mocht je niet meer precies weten hoe het in zijn werk gaat: over de kralen plaats je een velletje bakpapier. Met het strijkijzer 'veeg' je vervolgens over het papier, waardoor de kralen aaneen smelten. Doe dit wel met beleid, het vraagt soms best even wat precisie om alle kralen goed te verbinden. Op moeilijke stukjes gebruik ik de punt van het strijkijzer. Omdat deze wat smaller is kun je makkelijker kracht zetten.


Bijna klaar
Geef je kunstwerkjes even de tijd om af te koelen, dan zijn ze ineens een stuk minder kwetsbaar. Om de eieren in de tak te kunnen hangen haalde ik er een touwtje door. Hiervoor gebruikte ik de middelste kraal in de bovenste rij. Wil je ook een touwtje aan de eieren hangen, let er dan bij het strijken op dat je de opening van de betreffende kraal niet volledig dicht laat smelten. Mocht de opening toch te krap zijn, dan kun je 'm iets groter maken met behulp van de punt van een potlood.


Finishing touch
Tadaa! Zie hier het eindresultaat van deze DIY. Mijn werkplek staat er weer gezellig bij. Voor het ophangen van de eieren gebruikte ik stukjes touw met een afmeting van circa 20 centimeter. Het handigste is om de knoop er pas in te maken wanneer het ei al op de juiste plek in de tak 'hangt'. Dit om beschadiging van het groen aan de takken te voorkomen. Jep, ik spreek uit ervaring.


Meer inspiratie?
Kanalen als YouTube en Pinterest staan vol met patronen en ideeën voor het werken met strijkkralen. Het design met de bloemetjes keek ik bijvoorbeeld af van een video van de Italiaanse Lady Giorgia. Voor strijkkralen en accessoires kun je o.a. terecht bij hobbywinkel Pipoos en diverse speelgoedzaken.


Fijne paasdagen!

You Might Also Like

1 reacties

  1. Dat is een goede reden om de strijkkralen weer eens tevoorschijn te halen. Mooi en luchtig, omdat ze een klein beetje doorzichtig <3

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.