ABC kaartenproject: De I van een dikke knoeiboel

maart 12, 2016


"Stuur je nog wel eens post?" Ja, zeker wel! Zo is het ABC kaartenproject inmiddels aanbeland bij de letters H & I. Rond Valentijnsdag ontving ik een prachtig doosje vol hartenliefde, hoe kan het ook anders. Een mooi vervolg op de G van Groeien, door in jezelf te geloven

De I van... knoeiboel! 
Woensdag deed ik het kaartje behorende bij de letter I op de post. Inmiddels is de kaart ontvangen, dus kan ik 'm ook met jullie delen: de I van inkt. Geschreven of getypt: een lieve brief of sprookjes om bij weg te dromen. Het leukste tijdens het maken: het spatten met inkt, haha! De inspiratie kwam uit een eerder ontvangen snailmail van Studio Babsie, waar deze techniek voor een gaaf effect zorgde op stickers en papier. Ik ging aan de slag met een oude Flow Magazine, labels en tape. Kijk je mee?


Post maken met behulp van tijdschriften
De prachtige illustraties (hé nog een I) scheurde ik uit een Flow Magazine. Beiden komen uit een serie luchtpostenveloppen, een bijlage uit Flow nr. 6 van 2013. De inktpot met veer vouwde ik tot standaard envelop. Voor het kaartje zelf gebruikte ik een kant en klaar kaartje uit de Papershop van IKEA. Omdat de envelop uit Flow Magazine een niet alledaags formaat heeft sneed ik het kaartje bij met behulp van de budget snijmachine. Ondanks dat de kaart van wat dikker papier is gaat dat prima. Pluspunt!


Spatten met inkt of verf zonder knoeiboel
Tja, als je dan post aan het maken bent rondom het thema inkt kunnen de inktvlekken niet ontbreken. Hoe doe je zoiets het makkelijkst, zonder er werkelijk een knoeiboel van te maken? Ik gebruikte een flesje zwarte ecoline. Doop hier voorzichtig de punt van een kwast in, hang deze een centimeter of vier boven het papier en klop (wederom voorzichtig) met je wijsvinger op het houten deel van de kwast (daar waar je 'm normaal gesproken beet hebt met je duim en wijsvinger). Zo kun je het spatten enigszins sturen. Leg wel even iets onder je knutselwerk, ter bescherming van de tafel.



De H van... een hart onder de riem 
Hoe zat het nu met dat doosje vol hartenliefde? Mijn postmaatje maakte wel een heel bijzonder kaartje. Met behulp van puzzelstukjes plakte ze een prachtig hart in elkaar. Wat een leuk idee!


Ook dit doosje zat vol met lieve extraatjes en mooie woorden. Post van anderen geeft me altijd weer inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Neem nu het gebruik van een doosje in plaats van een standaard envelop. Er zijn zoveel manieren voor het verzenden van post. Zo heb ik al een poosje een brievenbuskoker klaarliggen waar ik iets mee wil doen. Dat vraagt om creatief denkwerk ;-)


Over het ABC kaartenproject 
In het ABC kaartenproject stuur je om en om een kaart waarmee je ingaat op een woord met een bepaalde beginletter. Doe je dit project met z'n tweeën, dan stuur je ieder 13 kaarten voordat je het alfabet rond bent. Afhankelijk van het tempo waarop jullie kaarten sturen kun je er gerust vanuit gaan dat je zo een jaar verder bent eer de Z is bereikt. Leuk, want zo kun je geruime tijd gezellige post verwachten.

In het ABC kaartenproject dat ik op deze blog met jullie deel gaan we al op naar de letters J & K! Nog even en we zijn halverwege het ABC kaartenproject. Een postproject dat ik iedereen kan aanraden. Omdat het om kaarten gaat ben je er over het algemeen minder tijd aan kwijt dan bij gewone snailmail, handig voor de postliefhebbers met drukke schema's. Ook weet je al ver van tevoren welke letters aan jou zijn toebedeeld, dus vooruit denken of werken kan altijd. Maar bovenal geeft het vooral heel veel plezier. Het is steeds een verrassing welk woord er volgt en hoe dat vervolgens is uitgebeeld. 

Ben je op zoek naar inspiratie? De blogs over de letters A t/m I zijn terug te lezen onder het label 'ABC kaartenproject'. Ook op Instagram kun je dit project volgen: #abckaartenproject.

You Might Also Like

5 reacties

  1. Jeetje (de letter J speelt al door mijn hoofd ��) Je hebt een hele leuke blog geschreven over ons abckaartenproject!! Vooral hoe we ons over en weer door en met postmaatjes laten inspireren ��! Ik geniet erg van dit project. En wat heb je mooie foto's erbij gezet! ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er uit als feestjes in de brievenbus. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er uit als feestjes in de brievenbus. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige knoeiboel. Zo mooi allemaal <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat ziet dat er leuk uit! En wat leuk dat mijn post de inspiratie hierop was, erg leuk om zo terug te zien!!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.