Een kijkje in mijn nieuwe 'nu ben ik volwassen' agenda

februari 17, 2016


Waar velen gebruikmaken van een digitale agenda heb ik nog altijd een voorkeur voor papier. Niet zo gek met een hobby als snailmail, hè? Toen ik nog studeerde plande ik mijn opdrachten en toetsen in de 'wegwerp' agenda's van HEMA. Het liefst met een ringband, zodat ik 'm om kon slaan en ik direct de juiste week te pakken had wanneer ik het ding opdook uit mijn tas. Lees je hier al langer mee dan weet je dat ik afgelopen zomer ben afgestudeerd. Mijn eisen voor een agenda veranderden en beetje bij beetje kwam een 'volwassen' leren agenda toch wel hoog op mijn verlanglijstje te staan. 

200 euro voor een agendaomslag... slik!
Bij de Bijenkorf vond ik een prachtig exemplaar van Fred de la Bretoniere. Twijfel, want het prijskaartje gaf bijna 200 euro aan. Zou ik tien jaar met een agenda doen, dan is dat nog best verwaarloosbaar. En ja, leer is duur materiaal. Maar 200 euro voor een agendaomslag? Daar voelde ik me toch niet helemaal comfortabel bij. Maar het kwam goed, heus!


Marktplaats is je vriend
Gelukkig bestaat er altijd nog zoiets als tweedehands. Een aantal weken hield ik Marktplaats in de gaten, steeds zoekende op agenda's van Fred. Met weinig succes, tot ik mijn zoekterm vergrootte naar 'leren agenda'... en verrek! Wat een prachtexemplaar dook daar op en ook nog eens voor een heel klein en fijn prijsje. Ik mailde direct de verkoper en een kleine week later lag mijn nieuwe agenda in de brievenbus. Zo goed als nieuw en helemaal naar wens.  


Op de inhoud na dan. Ik kocht de omslag met de originele inhoud, een set uit 2013. Dat schiet natuurlijk niet zo op. Gelukkig verkoopt HEMA ook losse sets agendavulling. Dit seizoen staken er twee designs in de collectie: een basic grijze versie en een mix van donkergrijs en neon oranje. 


Volg je mij op Instagram dan heb je vast wel eens foto's voorbij zien komen van mijn interieur. Jep, nogal zwart en wit. Het neon oranje sprak me totaal niet aan, maar in die set staken wel prachtige tabbladen én fijne fotohoesjes. Ik kocht beide sets agendavulling en maakte er thuis een mix van. Dat is ook direct het leuke van dit soort agenda's: je kunt ze totaal naar eigen smaak inrichten. Fijn!  


Kaart op maat
Op de foto hierboven zie je één van de fotohoesjes waar ik het over had. De eerste vulde ik met een kaart met daarop een goede reminder. De agenda is kleiner dan het formaat van een standaard ansichtkaart, dus met behulp van de papiersnijder maakte ik de kaart passend. Zo is het dus ook mogelijk op termijn eigen tabbladen en vulling te maken, mits in bezit van een zes gaats perforator.  


Een ander hoesje gebruik ik als opslag voor een aantal velletjes stickers. De hartjes van Paperstories bleken precies het juiste formaat te zijn. Leuk om bij een bijzondere dag te plakken. Zo ben ik dan weer wel: een strak design is fijn, maar her en der wat tutten met stickers en tape blijft leuk.


Tweedehands loont, nog steeds
Een leren agenda als deze blijkt dus helemaal niet zo duur te zijn als ik dacht. De omslag kocht ik voor 10 euro via Marktplaats, voor de agendavulling (twee sets) betaalde ik in de sale 3 euro.

Ben jij ook een liefhebber van de papieren agenda? Ik ben benieuwd naar jullie voorkeuren!

You Might Also Like

6 reacties

  1. Het is absoluut niet mijn soort agenda haha, maar je hebt 'm wel leuk aangekleed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je goed geregeld!
    Ik herinner mij opeens een leren omslag van jaren geleden. En al mijn agenda's liggen op zolder...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een agenda van €200 zou ik nergens mee heen durven nemen geloof ik, dus of dat dan praktisch is... ;) Maar ik ben wél van de papieren agenda, een digitale is niks voor mij. Ik vind het overzicht in een papieren agenda fijn, en het feit dat je niet zomaar dingen 'per ongeluk' kunt wissen, en dat je er dingen in kunt plakken of bij kunt schrijven....
    Overigens heb ik wel staan kijken bij het soort agenda dat jij nu hebt, maar ik vind zo'n dikke ringband niet zo fijn, dat schrijft zo onprettig op de rechterpagina ( ik ben linkshandig ). Heb jij daar geen last van ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ringband is inderdaad wel een puntje, soms schrijft dat wat lastiger. Ik heb het ook, maar dan op de linkerpagina (want rechtshandig). Als ik veel moet opschrijven dan klik ik het blaadje er nog wel eens uit. Met kleine aantekeningen heb ik er niet zoveel last van, gelukkig maar!

      Verwijderen
  4. Wauw, wat een mooie agenda voor zo weinig geld via marktplaats! Ik doe het nog met de HEMA-agenda's, maargoed, ik ben ook nog niet volwassen. HET MAG NOG ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.