Prijs postzegel naar 73 cent. Zijn er alternatieven?

oktober 26, 2015


Laten we maar meteen met het slechte nieuws in huis vallen. PostNL maakte vanmorgen in een persbericht de nieuwe posttarieven voor 2016 bekend. Dat viel tegen. Hoewel de postzegels bijna jaarlijks een prijsstijging ondergaan blijft het keer op keer een teleurstelling wanneer de aankondiging komt. In 2013 betaalden we nog 54 cent voor een postzegel. In 2014 kwam daar maar liefst 10 cent bovenop. Dit jaar betaalden we al 69 cent per zegel en vanaf 1 januari 2016 zal dat 73 cent worden.

 Bron: Telegraaf

Postcrossing en internationale snailmail
De liefhebbers van postcrossing worden nog iets harder getroffen. Het verzenden van een brief of kaart naar het buitenland kost momenteel € 1,15. Vanaf 1 januari komt hier zomaar 10 cent bovenop. Het verzenden van een brief of kaart naar het buitenland kost dan al € 1,25. Een dure hobby...

Waarom wéér een prijswijziging?
PostNL zegt daarover het volgende: "Door het toenemende gebruik van e-mail, social media en andere digitale communicatie­middelen daalt het postvolume. PostNL vangt dit effect voor een groot deel op door kostenbesparingen; desondanks zijn ook tariefverhogingen nodig om post in Nederland in de toekomst betrouwbaar en bereikbaar te houden."

Dure hobby
We weten helaas allemaal uit ervaring dat de postbezorging niet bepaald vlekkeloos verloopt. Het nastreven van een betrouwbare postbezorging in de toekomst is een mooi streven, maar... Wat heb je daar nu aan wanneer het huidige systeem al niet naar behoren werkt? Misschien is daarom de prijsstijging wel zo pijnlijk. Waarom meer betalen voor een service die nagenoeg gelijk blijft? Ik begrijp die gevoelens heel goed. Welke reden het bedrijf er ook voor geeft, wanneer post een hobby is ga je dat in je portemonnee voelen. Gelukkig is dat nog enigszins op te lossen. Daarover straks meer.

Hoe staat het met de pakketpost?
PostNL heeft wat brievenbuspost betreft nog redelijk het monopolie in handen. Op het gebied van pakketpost ligt dat anders en dat zal ook de reden zijn waarom de prijs van een pakketje in 2016 geen prijswijziging treft. Die blijft dus gelijk, op € 6,95. En alternatieven? Die zijn er voldoende. Denk aan de bedrijven DHL (verzending vanaf 5 euro) en Kiala (al vanaf € 3,95).

Hoe omzeil je de prijsstijging van een postzegel?
Dankzij het eigen systeem van PostNL gaat dat tegenwoordig heel gemakkelijk. Weet je nog de overgang van tarieven naar nummers? Bingo! De zegels die je nu koopt, die koop je ook vanaf januari. Het enige verschil: de prijs. Hoe los je dat op? Door nu al flink in te slaan. Goed, het is even een iets grotere uitgave. Maar uiteindelijk verdien je daar op. 

Postzegels met korting
Een tweede optie is te vinden op de website PostzegelsMetKorting.nl. Voor velen van jullie geen onbekend adres. Hoe werkt het? Je ontvangt een mix van postzegels die samen een bepaald bedrag vertegenwoordigen. Het gaat dus om het plakken van combinaties, tot je op het juiste tarief zit. Het leuke: je ontvangt allerlei soorten postzegels. Voor de postliefhebber kan dat leuk uitpakken!


First Quality Stamps
Hoewel ik verwacht dat deze webshop uiteindelijk wel mee zal gaan in de prijsstijging kun je hier momenteel nog velletjes kopen tegen het huidige tarief van € 6,90 per tien zegels. Geen directe korting zoals bij de vorige optie, maar wel een aanbod van postzegels die vaak niet meer te koop zijn op het postkantoor. Echt een dingetje voor de liefhebbers dus. Van de postzegels met beeltenis van toen nog Koningin Beatrix tot bijzondere jubileumuitgaves. Ik neus graag rond in de webshop. Het merendeel van het aanbod is gericht op verzamelaars. Een klein deel is nog te gebruiken als frankeerzegel. Ook voor internationale zegels kun je hier terecht. De postzegels die je nog kunt gebruiken zijn te vinden onder het kopje Frankeerzegels 2010-heden. Bestel je voor meer dan 10 euro? Gratis verzending!

Edit 11/11/2015: First Quality Stamps heeft de prijzen inmiddels al moeten ophogen naar de nieuwe tarieven. Op het eerste gezicht een vreemde actie, maar bij navraag blijkt dit een noodzakelijke bescherming te zijn tegen handelaren die voor een prikkie de hele voorraad wegkopen. Voor de consument is een kortingscode beschikbaar, waardoor je alsnog tegen een lager tarief zegels kunt bestellen. Voor de korting neem je het beste via email contact op met de eigenaar van de webshop.

Dus eigenlijk valt het wel mee? 
Als je slim gebruik weet te maken van de alternatieven, dan valt die prijsstijging prima te omzeilen. Dus 73 cent voor een postzegel of € 1,25 voor een kaartje naar het buitenland? Voorlopig niet :-)

You Might Also Like

3 reacties

  1. Tjeez wat een rotnieuws ik vind dat het gelijk een stuk minder leuk word om zo spontaan dingen te versturen. Als echte snail liefhebber baal ik hier dan ook behoorlijk van :( Thanks for sharing

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In België betalen we al eventjes 1 euro voor een brief of kaart te versturen....en ik verwacht vanaf januari de jaarlijkse stijging weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet eerlijk toegeven, dat sinds ik Postcrossing doe, ik mijn brieven/ kaarten en dergelijke in Duitsland verstuur. Nu heb ik het geluk dat ik aan de grens woon, dat wel. Maar het scheelt enorm! 45 cent voor in Duitsland (wat vaker voorkomt bij Postcrossing) en 85 voor het buitenland. Nog steeds een stuk goedkoper als hier in Nederland. Erg jammer dat ze het weer duurder maken..

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.