DIY - stempelen met natuurlijke materialen

oktober 15, 2015


Eigenlijk wilde ik deze DIY openen met een tekst over hoe leuk het is om in deze tijden van het jaar een boswandeling te maken. Niet alleen vanwege de schitterende kleuren die je nu in de natuur kunt vinden, maar ook vanwege het verzamelen van natuurlijke materialen. Waar je dan eenmaal thuis onder het genot van een beker warme chocolademelk mee kunt gaan stempelen. Maar hé, wie gaat er nu schrijven over hoe fijn een herfstwandeling is wanneer het al twee dagen onafgebroken met bakken uit de lucht komt? Hoe dan ook, mocht het ooit weer opklaren dan heb je hier alvast een DIY idee voor het stempelen met natuurlijke materialen. Ik probeerde er drie voor je uit.


Op weg naar de brievenbus verbaasde ik me begin deze week al over de grote hoeveelheid bladeren die op de grond lagen. Jep, de herfst bleek echt begonnen. Ik raapte de mooiste op, legde 'm thuis te drogen onder een boek en ging de volgende dag aan de slag.


Het leek me het meest logisch om te starten met verf. Dat viel tegen. De afdruk kent nauwelijks meer details. Of dat nu komt door het vooraf drogen, doordat het blad te weinig duidelijke nerven heeft of omdat de verf gewoon te dik is voor dit soort doeleinden... geen idee. Tijd om iets anders te proberen.


In de achtertuin vond ik een klein blad met veel details. Ik droogde 'm vooraf niet, maar borstelde het blaadje wel voorzichtig schoon van zand en overig vuil. Voor deze tweede test gebruikte ik een oranjekleurig inktkussen van VersaCraft, een traagdrogende inkt op waterbasis.


De inkt bracht ik op de achterzijde aan, zodat de nerven een goede afdruk konden achterlaten op het papier. En warempel, dat ging prima. Dat mijn vingers nadien volledig oranje waren laten we maar even achterwege, het resultaat op papier mocht er zijn.


Ik stempelde een A4'tje vol en zag origineel knutselpapier verschijnen. Uit zo'n velletje haal je met gemak een envelop, of je gebruikt de lege achterzijde om een brief op te schrijven.


Nu ik zo bezig was met verf en inkt in combinatie met blad moest ik denken aan het stempelen met aardappel. Als kind deed ik dat dikwijls, dus het leek me leuk om eens uit te testen hoe goed dit werkt wanneer je iets doeltreffender te werk gaat. Ik sneed een aardappel in tweeën en haalde met een schilmesje een kruis uit een helft. Zo'n aardappel is wat vochtig van zichzelf, daarom is het belangrijk dat je 'm voordat je begint met stempelen enigszins droog dept met een tissue of keukenrol.


Nog belangrijker: gebruik geen stempelinkt op aardappels! Dat gaat je inktkussen beslist geen goed doen. De combi verf en bladeren is geen succes, maar stempel je met aardappel dan is verf perfect.


Ik werkte van boven naar beneden en voorzag de stempel om de drie afdrukken van nieuwe verf. Prima resultaat, toch? Dit werkt dus ook op andere materialen, zoals hout of stof. Met een beetje oefening stempel je op deze manier zo je eigen kussenhoesje. Een mooi DIY cadeau!


Ik probeerde de stempel ook op een setje kant en klare labels. In combi met het papier maak je zo een eigen set waarmee je een cadeautje wel heel origineel kunt inpakken. Leuk voor de Instaswap!


Om de set compleet te maken bestempelde ik als laatste een kant en klaar cadeauzakje van kraftpapier. Zo zie je maar, met een simpele toepassing kun je op creatief vlak heel wat kanten uit.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Wauw wat is dit leuk! Van dit soort dingetjes word ik zo vrolijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er leuk uit! Vooral dat blad in combinatie met oranje inkt is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit vorige week gedaan met de kindjes op mijn werk, zo stempelen met blaadjes :) vonden ze superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk! Wij hebben dit pas op werk gedaan, met de kids. Vonden ze super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.