DIY: Creatief met katoen, verf en borduurringen

oktober 31, 2015


Borduurringen? Jep, een van de nieuwste woontrends zelfs. Zoals je kunt zien was de verf nog nat bij het maken van de foto, zo vers is deze DIY. Ik heb me deze middag prima vermaakt aan de knutseltafel. Zelf ook aan de slag met katoen, verf en borduurringen? Hier mijn werkwijze!


Benodigdheden
Natuurlijk borduurringen. Ik kocht bij Wibra voor € 3,99 een set van drie ringen in verschillende afmetingen (diameter van 9,5 cm, 14,5 cm en 19 cm). Om de ring te vullen heb je een stuk blanke stof nodig (IKEA). Je kunt hier ook canvas voor gebruiken. Voor de tekening gebruikte ik een tube zwarte acrylverf.

Verder handig om in de buurt te hebben: kwasten, een schaar geschikt voor stof, potlood, liniaal en een plastic onderlegger of stuk papier om je werkblad mee te beschermen.


Ik spande allereerst een stuk stof in de ring, deze knipte ik vervolgens ruim af. Zoals je ziet geeft de ring al een afdruk in de stof. Handig bij het verven! 

Tips bij het decoreren
Tijdens het verven haal je de stof het beste uit de ring. Om de tekening goed op de stof te krijgen en niet te veel te morsen legde ik het lapje op een vel papier. De hoeken van de stof zette ik vervolgens vast met tape, zodat de stof strakgespannen staat. Dat verft net iets makkelijker. Op bovenstaande foto was ik net klaar met het verven van de cirkel en had ik de tape al weggehaald. Stof nat van verf wil zich nog wel eens hechten aan papier en dat is natuurlijk niet de bedoeling.


Bijna klaar...
Mocht je net als ik weinig geduld hebben: zodra de verf enigszins begint te drogen kun je de stof weer tussen de ring klemmen. Zo staat de stof strakgespannen en droogt de afdruk mooi in de vorm. Je kunt nu ook de overige stof wegknippen. Volg gewoon de ring met de schaar, eenmaal in gebruik zie je eventuele randjes aan de achterzijde toch niet meer.


Het mooie van deze trend is dat je er dus eigenlijk heel veel mee kunt. Van symbolen tot tekens en woorden, in zwart of kleur... pas 'm aan naar jouw interieur en zo heb je een heel origineel item. Leuk!

You Might Also Like

2 reacties

  1. Geweldig, de Wibra en dat jij ons laat weten wat we er vinden! Hier hebben ze de papiersnijder (nog) niet.
    Borduurringen zijn normaal nogal prijzig. Ik heb een heel oud exemplaar dat ligt te wachten op...
    Je idee en uitvoering vind ik prachtig in alle eenvoud en daar houd ik van.

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.