Snailmail: terug naar de basis van het snailmailen

september 12, 2015


Voor deze snailmail ging ik terug naar de basis: een gedecoreerde brief en weinig meer dan dat. Maar, ook van iets kleins valt genoeg leuks te maken. Parijs blijft wat dat betreft een wonderlijke inspiratiebron, zo ook voor deze snailmail. Voor deze snailmail haalde ik de stempels weer uit de kast en stempelde een tekst op textiel. Dat was lang geleden! Wat ik er precies mee maakte?


De basis van deze snailmail bestaat uit een kant en klaar kaartje van kraftpapier. Deze beplakte ik met een oude kaart van Parijs en enkele oude postzegels. Om de kaart goed te kunnen sluiten maakte ik deze keer een band van textiel die over het kaartje schuift en 'm zo dichtdrukt.

Hoe maak je zo'n band?
Scheur of knip een stuk stof in de gewenste afmeting, bestempel deze (inkt van het merk VersaCraft is geschikt voor stempelen op textiel), rol de reep stof om het kaartje en naai de uiteinden aan de achterzijde aan elkaar met naald en draad.


Een detailfoto van de voorzijde. De postzegels zijn stickers, helaas geen echte exemplaren. De 'By Air Mail' stempel is verkrijgbaar via eBay en kwam al eerder voorbij in Vul je knutselkast op eBay.


Aan de binnenzijde plakte ik op de onderste kant een driehoek van papier, waar de brief in gestoken kan worden. Op het bovenste vlak stempelde ik de Eiffeltoren, die mag natuurlijk niet ontbreken. Ook stuurde ik enkele stickers mee. Hiervoor vouwde ik een zakje van papier met behulp van een mal.


Bonjour! De teksten ter decoratie van het zakje en de brief maakte ik met behulp van een lettertang.


In de onderste hoek van de brief plakte ik nog een zegel, welke ik vervolgens voorzag van een poststempel. Zo sluit de brief mooi aan op de rest van de snailmail. Ook deze stempel komt uit de set van poststempels die te vinden is op eBay (zie link onder de derde foto).


Zo zie je maar, een snailmail hoeft heus niet altijd zo uitgebreid te zijn. Dit soort kleinere postpakketjes vind ik vaak nog leuker om te maken ook. Juist omdat ik het als een uitdaging zie om het klein te houden. Ga ik eenmaal los op een thema dan zijn er zoveel toepasselijke papierwaren te vinden en voor ik het weet kan ik op zoek naar een grotere envelop. Herkenbaar? Het zal het postvirus zijn ;-)


De kaart met daarin de brief schoof ik in een air mail envelop. Ik vond ooit eens een stapeltje van deze enveloppen bij de kringloopwinkel. Wat een goede vondst! Aan de voorzijde plakte ik met twee fotohoekjes een kaart van de Arc de Triomphe. Het voordeel van fotohoekjes is dat je de kaart (of foto) er tussen klemt. Je hoeft de kaart dus niet te beschadigen, waardoor de ontvanger er zelf op zijn of haar beurt weer iets leuks mee kan doen. Soortgelijke fotohoekjes koop je o.a. bij HEMA.


Het geheel schoof ik ter bescherming in een wenskaartzakje. Als sluitsticker gebruikte ik mijn eigen adressticker. Deze had ik hier nog niet eerder laten zien. Een eigen ontwerp en thuis uitgeprint op stickerpapier. Met behulp van een ronde pons snijd ik ze vervolgens uit. Voor de liefhebbers: in 2014 schreef ik al eens een DIY over het maken van je eigen sluitstickers. Kind kan de was doen!


Ook de voorzijde werd voorzien van een paar stempels. Klaar om op de post te gaan. Bon voyage!

You Might Also Like

5 reacties

  1. Echt heel erg mooi! Enne, schrijf je dan ook een brief aan de gene naar wie je het pakketje stuurt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut! De velletjes worden tot aan de laatste regel volgeschreven. Op de foto's toon ik echter zo min mogelijk geschreven brieven, omdat de inhoud vaak toch erg persoonlijk is.

      Verwijderen
  2. Ziet er echt superleuk uit! Ik krijg helemaal zin om naar Parijs te gaan, gelukkig ga ik binnenkort ook <3

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief