Snailmail: de theetuin in met een harmonicaboekje

september 10, 2015


Ook deze week ging er snailmail de deur uit. Voor Mariska van de blog Curly Creative maakte ik een harmonicaboekje door twee kaartjes aan elkaar te bevestigen. Voor de insteekmapjes deed ik een beroep op de naaimachine. Ik vind dat effect zo leuk op papier! Benieuwd naar de rest?


Wanneer je de blog van Mariska bezoekt valt je vast al gauw op dat ze dol is op kleur. Tel daar een verzameling vintage theekopjes bij op en je hebt zo'n beetje mijn inspiratiepunt gevonden. Deze snailmail maakte ik in de stijl van een zomerse theetuin, met fleurige bloemen, vrolijke slingers en natuurlijk ingrediënten voor een dampende pot thee.


Voor dit harmonicaboekje maakte ik gebruik van twee kant en klare kraft kaarten in A6 formaat. Deze kun je in een verpakking van 8 stuks inclusief enveloppen verkrijgen bij Action.


Op bovenstaande foto is goed te zien hoe je de kaarten precies aan elkaar moet bevestigen om tot een harmonicaboekje te komen. Voordat ik de naaimachine haar werk liet doen heb ik de achterzijde beplakt met papier. Het middenstuk bleek iets meer stevigheid nodig te hebben, een stuk masking tape biedt uitkomst. Om het boekje goed te kunnen vouwen is het belangrijk dat je het papier in vier losse delen op de kaarten plakt. Doe je dat niet dan is de kans groot dat het papier gaat scheuren.


De drie insteekmapjes vulde ik met de brief en twee cadeauzakjes. In de één het ingrediënt voor die dampende pot thee, in de ander enkele papierwaren passende bij het thema.


Eenmaal gevouwen past het boekje (mits je 'm niet te vol hebt gestopt) precies in een wenskaartzakje.


De achterzijde geeft zo al een mooi voorproefje van wat er binnenin te zien is. Op deze foto is ook direct het detail van het werk van de naaimachine goed te zien. Mocht je geen naaimachine in huis hebben dan voldoen naald en draad ook prima. Kost iets meer tijd, maar het effect is nagenoeg gelijk.


Het eerste blad van het boekje gebruikte ik voor de naam en het adres van de ontvanger. Mocht je iets soortgelijks gaan maken: denk eraan de hoeken en naden van het wenskaartzakje te verstevigen met plakband. Het zou zonde zijn als het zakje tijdens het verwerkingsproces scheurt. De postzegels kun je gewoon op het zakje plakken, mits het zelfklevende zegels zijn. Best gezellig toch, zo'n theefeestje?

You Might Also Like

7 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief