DIY: waarom je een typemachine zou moeten bezitten

september 08, 2015


Liefde voor de typemachine! Mijne vond ik verleden jaar in de kringloop met een prijskaartje van slechts € 3,75. Dat is nog eens kringloopgeluk. Ik toon je vandaag 7 redenen waarom ook jij een typemachine zou moeten bezitten. Heb je al een exemplaar staan? Dat komt goed uit! Iedere reden is namelijk ook gelijk een creatieve DIY die je met behulp van je typemachine kunt uitvoeren. Komen ze!


[1] Op 1 staat natuurlijk het typen van een brief, waarvoor een typemachine oorspronkelijk bedoeld is.


[2] Op de creatieve toer! Steek eens een papier met design in de typemachine, knip deze vervolgens uit en plak de reep papier op een label. Leuk om aan een cadeautje te bevestigen.


[3] Een ander idee voor een label, gewoon van wit papier. Simpel en juist daarom goed te combineren met ander papierwaar, zowel met papier in een drukke print als binnen de zwart-wit trend.


[4] Rol een velletje zelfklevende etiketten in de typemachine en maak je eigen adresstickers. Op de foto hierboven zie je een uitgeknipt etiket. Die gaat de typemachine niet pakken, het is dus van belang dat je het complete velletje erin draait. Voordat ik de typemachine gebruikte stempelde ik een adreslabel op het etiket met een stempel van HEMA. Leuk om diverse toepassingen te combineren!


[5] Een stukje masking tape voorzien van tekst? Ook dat is een mogelijkheid. Knip of scheur een stukje tape van de rol, plak deze op een vel papier en draai 'm zo de typemachine in. Klaar met typen? Draai het papier uit de machine, haal het tape van het papier en plak deze waar je 'm hebben wil.


[6] Maak je graag kaarten? Voorzie ze van een mooie quote of lieve boodschap. Het idee voor dit kaartje is natuurlijk nog leuker wanneer je een plaat gebruikt uit een stratenboek van een plaats die belangrijk is (geweest) in jullie relatie. Bijvoorbeeld de plek waar jullie elkaar voor het eerst hebben ontmoet, of de wijk waar jullie wonen.


[7] Een bestaand kaartje dat wel iets extra's kan gebruiken? Ook hier is de typemachine je beste vriend. Ik typte deze quote op een vel wit papier, scheurde 'm vervolgens af en plakte 'm op een bestaand kaartje. Zo creëer je in een handomdraai een uniek kaartje. Leuk!

Nog eentje dan...
Voldoende inspiratie? Mocht je nog geen typemachine hebben gevonden: er staan regelmatig exemplaren te koop bij kringloopwinkels. Ook via Marktplaats en webshops in vintage artikelen ga je goed kunnen scoren. En het leuke van zo'n typemachine: ook wanneer je 'm niet in gebruik hebt ga je er plezier van hebben. Hoe? Als decoratie natuurlijk! Een typemachine mag gezien worden :-)

You Might Also Like

9 reacties

  1. Leuk blogje! Typemachines zijn inderdaad leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk artikel! Heb zelf ook een typemachine maar heb hem eigenlijk nog nooit geprobeerd, binnenkort misschien toch maar is doen, hihi ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil ook heel graag een typemachine, gewoon vanwege het gevoel en hoe inspirerend het kan zijn. Heb er allen niet echt plaats voor haha, dat is dan weer jammer. Hoewel... plaats kan gemaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was een tijdje vergeten waarom ik zo graag een typemachine wil, maar nu weet ik het weer ;-)
    Hij moet wel werken natuurlijk, dus hoe doe jij dat met het typelint?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha! Ja, je kunt er op creatief vlak genoeg leuks mee.

      Over het inktlint: mijn kringloop typemachine was ook toe aan een nieuw lint. Deze heb ik gekocht bij een kantoorboekhandel hier in de stad. Ze zijn online echter ook nog wel verkrijgbaar. Wanneer je een typemachine hebt gevonden, googel dan even "inktlint + *merk en model van de typemachine* ". Je ziet dan gauw genoeg welk type lint bij de machine past.

      Verwijderen
  5. Leuk dat jij er eentje hebt!
    Nog een reden om een typemachine te gebruiken is dat je niets kan wissen. Sommige mensen hebben het probleem dat ze elke zin tien keer herschrijven en niet vooruit geraken. Ook voor wie dit probleem niet heeft, is een typemachine handig. Het is een uitdaging om teksten te schrijven zonder ook maar één aanpassing te doen. Ik zou dit wel eens willen proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De type machine staat heel hoog op mijn verlanglijstje! Een goed alternatief voor mijn minder mooie handschrift! Dankjewel voor je inpirerende blogs😊

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief