DIY - stempel je eigen knutselpapier

september 04, 2015


Ben jij net als ik ook in het bezit van een flinke voorraad stempels? Haal ze maar uit de kast, want vandaag toon ik je hoe je in een handomdraai een vel blanco papier omtovert tot knutselpapier. Niet zomaar knutselpapier, maar papier met een persoonlijke touch. Leuk voor het inpakken van cadeautjes en voor het vouwen van enveloppen voor snailmail of postcrossing.


Wat heb je nodig? Een vel papier, stempels en inktkussens. Voor dit soort werkjes gebruik ik het liefste het tekenpapier van IKEA (MÅLA, €3,99 per rol van 30 meter). Dit papier heeft een vrij zachte structuur, waardoor de stempelinkt gemakkelijk in het papier trekt. Ook is het papier gemakkelijk te vouwen.


De inkt die ik gebruik is van het merk VersaCraft. Dit is een inkt op waterbasis die je niet alleen op papier kunt gebruiken, maar ook op tal van andere oppervlakken (waaronder stof, leer, hout en porselein). Voldoet een inktkussen van HEMA dan niet? Jawel, maar de inkt van HEMA is veel minder sterk van kleur. Ik liet dat verschil eerder al eens zien in een vergelijkende review.


De DIY spreekt voor zich wanneer je de foto's volgt. Knip een stuk papier op maat, bestempel deze met een design in een kleur naar keuze, even laten drogen en klaar is je knutselpapier.


Nu de toepassing. Wat kun je dan zoal met het bestempelde vel papier? Je kunt het gebruiken als cadeaupapier. Origineel ga je er in ieder geval mee zijn ;-)


Voor optie twee gebruikte in een van mijn favoriete stempels: de retro camera. Deze stempel is o.a. verkrijgbaar via eBay (circa €0,88 per stuk / verkoper: dretee19).


Dit keer geen cadeaupapier, maar papier om een envelop mee te vouwen. Je ziet hier de grootste enveloppenmal uit het stencilpakket voor enveloppen en labels van HEMA (€0,95 voor 4 sjablonen).


Uitknippen, vouwen en vastplakken. Zo simpel als wat :-)


Aan de voorzijde plakte ik een schooletiket, voor het adres van de ontvanger. Voor zelfklevende etiketten in diverse kleuren en designs kun je o.a. terecht bij winkels als Action en Wibra.


Een zeer simpele DIY, maar wel één waarmee je alle kanten op kunt. Hopelijk brengt het wat inspiratie!

You Might Also Like

3 reacties

  1. Zo origineel, je eigen papier en stempelen is heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke ideeën ! Dank voor de tip, ook van het papier, dat ga ik zeker inslaan ! Ik heb nu alleen A4 vellen, iets minder handzaam voor bijvoorbeeld inpakken...

    BeantwoordenVerwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief