Recept: Bananenbrood van amandel- en havermeel

augustus 23, 2015


De laatste blogzondag van augustus en dus ook het laatste recept voor deze maand. Ik twijfel nog een beetje of ik in september op de zondagen doorga met het delen van recepten. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan jullie. Is er behoefte aan recepten die een gezond alternatief vormen voor zoetige baksels, of zien jullie op zondag voortaan liever andere onderwerpen voorbijkomen? 

Met het recept van vandaag bak je een heerlijk bananenbrood van amandel- en havermeel. Daarbij gaan nog walnoten en dadels. Ook in een glutenvrije versie te maken wanneer je gebruik maakt van glutenvrije havermout. Dat deed ik dit keer niet, maar goed om te weten dat het wel kan.


Wat heb je nodig aan ingrediënten?
  • 50 gram havermout
  • 100 gram amandelmeel
  • een theelepel bakpoeder
  • 3  eieren
  • 3 rijpe bananen
  • 50 gram dadels
  • een handje walnoten

De oven mag je instellen op 175 graden. De baktijd bedraagt 50 minuten.

Aan keukenhulpjes heb je een blender/hakmolen en een mixer nodig.


Allereerst gaan we aan de slag met de dadels en bananen. 

Ontpit de dadels en breek of snij deze in kleine stukjes. Doe deze samen met de in stukken gesneden banaan in de blender tot het een papje vormt, zoals op bovenstaande foto.


Breek vervolgens de 3 eieren in een kom.


Mix deze in enkele minuten tot een schuimend mengsel.


Tijd voor het meel: allereerst 100 gram amandelmeel.


Weeg vervolgens 50 gram havermout af, hiervan maak je havermeel met behulp van de blender.


Hoe? Nou, gewoon de havermout fijn laten hakken in de blender en klaar is je meel. 

Wanneer dit klaar is mag je aan het papje van bananen en dadels het eimengsel toevoegen en het amandel- en havermeel. Dit vervolgens kort mixen tot een glad beslag.


Tot slot kun je (naar smaak) vulling toevoegen. Ik koos voor een handje walnoten, maar zo zijn er tal van variaties mogelijk. De walnoten in kleine stukjes breken en toevoegen aan het beslag.


Even doorroeren en dan kan het beslag in de vorm gegoten worden, om vervolgens de oven in te gaan. Ik gebruikte een tulbandvorm, maar andere vormen volstaan vanzelfsprekend ook.


Na 50 minuten bakken is het bananenbrood gaar. Even laten afkoelen en....

Bon Appétit!

You Might Also Like

0 reacties

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief