Recept: Appel en rozijnen muffins van amandelmeel

augustus 09, 2015


Zondag is bakdag op 365 Miles to Paris. Vandaag een recept voor glutenvrije muffins van amandelmeel, met appel, kaneel en rozijnen. Waarom amandelmeel? Dit meel is licht verteerbaar, koolhydraatarm en tevens een bron van goede vetten en hoogwaardige proteïnen. Net als kokosmeel is amandelmeel dus goed te gebruiken als gezond alternatief in zoete baksels. Krijgen jullie al trek?


Voor deze muffins heb je nodig:

  • 130 gram amandelmeel
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 2 eieren
  • 1 appel
  • 50 gram rozijnen
  • kaneel

De oven mag je instellen op circa 180 graden. De baktijd bedraagt circa 25 minuten.
Uit het beslag kun je 6 tot 7 muffins halen.


De rozijnen moeten een tijdje wellen. Dit kun je doen met bijna kokend water. Het schaaltje met rozijnen en water moet minimaal vijf minuten staan. Geen punt, want er is nog meer te doen:


Het volgende klusje is het afwegen van het amandelmeel: 130 gram.


Bij het meel gaan 2 eetlepels kokosolie (eerst even laten smelten in een pannetje) en 2 eieren. Dan is het tijd om de mixer erbij te pakken. Voor een luchtig beslag mag je gerust vijf minuten rekenen.


Als laatste snij ik de appel in stukjes en meng deze met de rozijnen en een flinke dosis kaneel. Met de kaneel hoef je beslist niet zuinig te zijn, wil je er na het bakken nog iets van proeven.
Voor extra smaak kun je er nog voor kiezen wat honing, ahornsiroop of sinaasappelrasp toe te voegen. Het totaal meng je vervolgens door het beslag met behulp van een lepel of spatel.


Het beslag verdelen in de vormpjes en hup de voorverwarmde oven in. De baktijd bedraagt circa 25 minuten. Check na die tijd even met een prikker of de muffins inderdaad gaar zijn. Zo niet, verleng de baktijd dan met enkele minuten en herhaal de proef. Zijn ze klaar? Even afkoelen en...


Bon Appétit!

You Might Also Like

5 reacties

  1. Oh Jammie, dit lijkt me lekker!! Maar waar koop je dat eigenlijk, amandelmeel..
    Dit recept komt op mijn lijstje om binnenkort te maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag! Ik koop amandelmeel bij Ekoplaza, een biologische supermarkt met vestigingen door het hele land. Her en der is het ook verkrijgbaar bij Albert Heijn, of bij overige natuurwinkels. Succes!

      Verwijderen
  2. Het ziet er lekker en mooi uit!
    Ik koop amandelmeel bij een toko. Het is even zoeken welke het heeft, maar dat is (een stuk) goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip! Daar ga ik binnenkort ook eens kijken.

      Verwijderen

Over mij

Mijn foto
Hoi, mijn naam is Ingrid. Ik ben 27 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als freelancer in de media- en communicatiebranche. In mijn vrije tijd struin ik graag de kringloopwinkels in de omgeving af en ben ik creatief met papier en post. Op 365 Miles to Paris schrijf ik met plezier over onderwerpen als snailmail, kringloopgeluk, creatieve DIY's en inspiratie voor in de keuken en het interieur.

Blogarchief